Beroende

Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det. Det vanligaste man hör väl kanske att man är beroende av en viss substans, till exempel alkohol, nikotin, olika mediciner eller narkotika. Men man kan även vara beroende av att utföra vissa handlingar. Det kan vara ett tvångsmässigt TV-tittande, dataspelande, porrsurfande eller överdriven träning. Om en nära anhörig lider av detta beroende och försöker få den beroende att sluta, pratar man om medberoende. Detta är kontentan av vad jag lyckats läsa mig till om beroende. Mest för att jag ville läsa om hur endorfiner påverkar oss och varför man mår dåligt utan dem. Jag fastnade dock i en läsning som mest handlade om spelberoende, men jag funderade om jag är beroende av träning. Fortsatte därför min läsning...fann nedanstående...

Psykologen och spelberoende forskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.

  1. Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem.
    - Ja, jag tänker massor på träning...massor på hur jag skall hinna med och vad som behövs tränas...men, det är ju för att jag vill bli bättre på det jag håller på med...
  2. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt.
    -Ja, jag mår bättre på kort sikt...blir på ett särdeles gott humör av tung jobbig träning...
  3. Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att man behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick.
    -Njae, jag måste ju öka på träningsdosen lite för att bli bättre...annars står man ju still...
  4. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då man slutar upplever man jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin.
    -Jerker skulle nog säga att abstinens märks på mig...när jag inte fått träna på flera dagar p g a t ex magsjuka...så blir jag rastlös och lättretlig...
  5. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv.
    -Jag kommer bara i konflikter med de som surt kommenterar något om min träning som t ex mina föräldrar som kan uttala sig dumt om hur mycket jag tränar...
  6. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.
    -Yes!!! Tacka vet jag träningsåterfall...ingen annan gång är jag så träningsvillig och noggrann med planering av träningen...


Så okej då...jag är väl beroende av träning då...men, nog finns det massor som är sämre att vara beroende av. Och även om jag vet att man inte kan skylla på gener allena om man har lätt att gå upp i vikt...för man blir ju inte fet på luft...utan på det man stoppar i sig...så även om man har en sämre förbränning...så om man anpassar intaget av föda efter sin förbränning, så borde man inte gå upp i vikt mer än andra...
Så har man de gener man har och jag vill mota övervikt med träning...och bli bra på löpning samtidigt.
Win-Win-situation!!

1,2 mil i slask, snö, mörker och blåst igårkväll...kom hem kl 20...var på ett strålande humör...och längtade genast till nästa träningstillfälle...som blir idag...simma!!

Tjobidoooo


Kommentarer
Postat av: Amaryllis

Tjolahopp!

Beroende som dödar sig själv och andra i sin omgivning, på kort eller lång sikt, är livsfarligt. Lite motion är en glädje och jag tror att det är vikgt att kunna ha en hängivelse till något som kan glimra ens vardag. Men du är bra nu och det är detta du gillar mest.... och som en vän jag känner säger.... Det gäller att blomma för dagen.



Kram Mrs Amaryllis

2008-12-09 @ 20:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0