Champagne eller mousserande?

Hoppas inte Moody läser denna blogg. Nej, jag vet att han inte gör det. För jag har åtta stadiga läsare (alltså inte stadiga till kroppsbyggnad utan stadiga, som i frekvent besökande, ihärdiga, tålmodiga) och de åtta inrymmer inte Moody. Jag har koll på mina läsare. Det är mer än vad Alex Schulman, Blondinbella och Linda Rosing kan skryta med. Jag vill ha en nära relation till mina läsare, så jag kan vara lyhörd över vad man önskar läsa, bilda sig om och förundras över. T ex nu, till nyår har många  läsare hört av sig till mig och undrat över om nyårsaftonen blir förstörd om man har mousserande vitt vin istället för champagne? Och det är här vinexpert Moody Svensson skulle ge ett annat svar än jag.
Men det är min blogg...och jag bestämmer här...alltså...Champagne ÄR ju vitt mousserande vin...måhända gjort i ett distrikt kallat Champagne i östra Frankrike...måhända också gjort enligt Méthode Champenoise...men still it is a fact, det ÄR vitt mousserande vin och många är de munnar och näsor (eftersom smaken beror av doften) som ej skulle känna skillnad på Champagne och ett fint torrt mousserande vitt vin (en hemlis...de flesta vita mousserande viner görs enligt champagnemetoden...så det så)
Dessutom, och lyssna nu för detta är inte bara en åsikt utan ett rent faktum. När Champagnen drickes är kl 00.00. Då har åtskilliga cl vin, öl kanske även drinkar slunkit ned och promillehalten i blodet har bedövat smakcentrat. Alltså känner vi ännu mindre skillnad...så, köp lika gärna en fin Sec från Tyskland, Spumante från Italien eller varför inte en bra Cava från Spanien! I alla fall lika gärna vad gäller smaken...men si de var inte det hele...för på nyårsaftonen har man gäster...dem vill man imponera på...man vill visa vilken fin Champagnekännare man är...eller vad mycket pengar man har över trots alla julklappsinköp...så då duger inte ett 100-kr vin längre...
Nä, fint ska det vara och minst 400kr ska det ha kostat!
"-Bollinger är förbaskat gott!" eller "Inget nyår utan en fin Tattinger, och 87:an är finast!"..."Moët får duga"...eller som bönderna "Jag dricker bara gula änkan, jag!"
Man går också in på Wikipedia och pluggar in lite Champagne-termer...så man få alla andra att känna sig lite småkorkade...man berättar glatt att Doux är den Champagnen som är sötast, Demi-Sec är halvtorrt, Sec heter det som är torrt, Extra Dry är händelsevis ännu lite torrare, Brut är nästan helt torrt och att Extra Brut är helt torrt, bara 0-6 g socker per liter.
Men vem bryr sig egentligen...vi vill ju bara att det skall bubbla lite, killa på tungan, att det skall panga när vi öppnar flaskan och att vi skall bli så där härligt glada och charmiga som man bara blir på Champagne...
Så mitt slutliga tips blir...ta det vita vinet som blev över sen i julas, blanda i lite sockerdricka och häll upp det på en jäkligt dyr, fin men tom champagneflaska som du bett att få på någon av stans restauranger...säg att du samlar på flaskor...sen låtsas du öppna den inne i köket, tränar in att säga POFF naturtroget eller leta på ljudet på Internet...det finns alltid någon dåre som spelat in ljudet och lagt ut det...sök på Pirate Bay...
Kom ut till gästerna med din "nyöppnade" Pommery, Krug eller Pol Roger och le i mjugg när dina vinkännande polare säger mmmmm vilken Brut...man känner att detta är fin årgångschampagne!
Det hela går loss på 15kr!
Själv dricker jag Chapel Hill för 55kr...kommer vara full kl 00...och tro att jag köpt en Bollinger!
Gott Nytt År, kära läsare!

Kommentarer
Postat av: Allra käraste kollegan

Gott nytt själv min kära kollega

Själv tänker jag sörpla på Lanson (rosa champange) vid tolvslaget.



Kraaaaaam på dig (från en av dina allra trognaste läsare)

///T

2008-12-31 @ 10:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0