”Vad sägs om kåt, glad och tacksam?”

En riktigt rolig filmreplik från "Ogifta par - en film som skiljer sig"...vet inte varför jag börjar bloggen med den, för jag ville egentligen bara skriva lite om att jag är glad och tacksam för en riktigt trevlig julafton. Kåt är liksom inget man förknippar med julafton hos familjen...blir helt fel att ens nämna i sammanhanget...men en jäkla rolig filmreplik är det allt. 
Jag verkar ha varit rätt snäll i år, i alla fall om skall tro att man får julklappar efter ett förtjänstfullt leverne under året...glad och tacksam över allt jag fick. Extra kul med den fina kameran. Nu skall bloggen utökas med egentagna bilder. Glad också att stridisfamiljen som jag tillhör, lyckades hålla sig i skinnet och vara sams hela dagen och kvällen. För de som känner oss förstår man vilken prestation det är! Och för de som är nästan ingifta i familjen, d v s Jerker...var det säkert en trevlig nyhet att få uppleva. Idag har jag ägnat tid och kraft åt att hamna på +- 0 vad gäller kalorier. Det tog sin tid. Om man intar ca 3000 fler kalorier under en dag och tänker sig att verkningsgraden i kroppsmaskinen är ca 30% (månne högt räknat och helt baserat på kvalificerade gissningar) då blir det tillförd nyttig energi 900 kalorier. Dessa måste förbrukas för att inte lagras...och lagringen väljer kroppen helst som fett eftersom varje gram fett är värt 9 kalorier och varje gram kolhydrater eller proteiner är ca 4 kalorier...färre gram lagrar mer kalorier som fett alltså. Skitsamma...de skall bort hur som helst...
Att springa fort som bara den (för mig) runt Skogsbo, tog 32 minuter och då gick det åt 640 kalorier...260 kvar...till badhuset...roddmaskin 10 minuter 150 kalorier...110 kalorier kvar...magträning, benträning och lite ryggövningar...nu var nog även de sista förbrukade och jag gav mig själv en present...1km simning...minus på kontot!! Och det är ändå juldag...glädjande för vi fick goda praliner i julklapp...och ska äta laxpasta till kvällen...det blir kanske ett glas vin till då!
Tacksam och glad!
Läste Mats Olssons text om våra hundra främsta idrottare under året,  i dagens Sport Expressen. Han höll Zlatan som etta. Jag håller med. Han är ett fenomen...hör bara vad han svarade på frågan från en journalist, när han förlovat sig...-Vad fick Helena i förlovningspresent då?...-Förlovningspresent? Hon fick Zlatan!
Skrattar. Så härligt osvenskt och tilltalande. Så här på håll. Utifrån. För månne lite drygt att ha folk ikring sig som ser sig som presenter till omgivningen.
Eller kanske en idé att ta efter...
God Jul Jerker, du får mig ett år till i julklapp,...en helårsprenumeration!!
Morfar gillade Birks julklappar! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0