Arbete främjar hälsa och välstånd

En gammal klok devis som fortsätter "...och förhindrar mången tillfälle till synd". Därför skall jag känna stor tacksamhet för möjligheten att undslippa syndens träsk, just i dag. Jag har påbörjat evighetsjobbet med att bada, föna och klippa min hund. Nu ler nog någon av de fyra (fem, med bakom axeln-läsarna) som läser bloggen...ler lite hånfullt...föna en hund, skyll dig själv om hunden skall friseras så till den milda grad att den måste fönas. Låt mig då ta tillfället i akt, och berätta om pudlars päls. Läs och lär. Innerst mot huden finns ullhål för att hålla värmen. Utanför ullhåret kommer långa (om man inte klippt på länge) vanliga hårstrån, som är lite feta för att förhindra fuktspridning in till huden. Man kan likna det hela vid skallager med goretex ytterst. Smart allt som oftast men ett elände att sköta. Prova tvätta en ulltröja i mer än 40 grader. Den tovar ihop sig och krymper. Det gör pudlar också, det är så det bildasts dvärgpudlar. Det är helt enkelt för varmt tvättade storpudlar. Nej, men det tovar sig som tusan om man inte kammar och fönar direkt efter bad. Jag tar det i etapper idag. Började 06. Två etapper avklarade. 55 min kammande innan blötläggning. Samt 60 min bad och schamponering. Det tar tid att blötlägga en päls som är fet för att inte ta emot fukt.
Käraste sambon kom upp i halvtid och gjorde frukost.
Nu är diskussionen om huruvida riktigt rika människor bör göra som Percy Nilsson i Malmö, investera sin pengar i saker som kommer medborgarna tillgodo. Låta pengarna jobba i staden man bor i. Han får en massa cred och får känna sig som en riktig pamp men så what...som Stefan Einhorn uttryckte det i boken "konsten att vara snäll...en kanonbok, läs den!) Snällhet drabbar lika oavsett vad som var motivet till den. Om någon gör något snällt mot mig, för att få känna sig god eller få cred hos andra...vad gör väl det, snällheten kändes bra att få ändå.
Så snälla Någon, låt mig vinna hutlöst mycket pengar idag på lotto...så kan jag rusta upp alla klassrum och bygga tak över atriumgårdarna så ungarna får uppehållsrum.
Och så kan jag köpa oss ett hus med pool. En ny kamera. En peak-dunjacka. Och ge mig själv en helkroppsmassage till i Sätrabrunn.
...vinner jag inte...så får det duga med att städa lägenheten, rita bilder istället för att fota, ha min gamla rätt så sköna jacka och be sambon om massage.
Man måste veta när det är gott nog, sa maggan till mig...nu är det gott nog!
Då så Jerry, då går vi in i etapp 3...föna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0