Vintern rasat...sen kan jag inget mer av den :)

Dagen idag inrymmer både glädje och galenskap.
För galenskap är var jag tycker om fyrverkerier och smällare.
Varför?
För att jag blivit gammal och bittter?
Jag kanske förlorat hörsel och syn och och därför är sur för att jag inte märker fyrverkerierna ens?
Nej, här är varför:
Jag tycker det är galenskap att elda upp pengar. Några få minuters färgglada blixtar i oändliga varianter för massor med pengar. Är det en kommun som betalar - använd pengarna till något vettigt! Bjud alla gamlingar på tårta på valborg istället!
Massor med hundar mår oerhört dåligt psykiskt, av allt smällande. Vissa raser, jakthundar t ex, tål skott bra men kan reagera på de väligt speciella tjutande ljuden som fyrverkerier ger. Och yorkshireterriern Puffy, sällskapshund åt Greta 83...som varken är tränad på skott och eller på fyrverkerier...Kan blir så rädd att den stressar ihjäl sig. För en del hundar tar det dagar innan stressen lagt sig igen. Hundar hör dessutom bättre än människor och smällare som inte stör oss, kan låta hemskt för dem.

...därför...tycker jag illa om fyrverkerier och smällare.

Men, jag tycker det är mysigt och stämningsfullt med brasan, med vårsångerna och att dra på chokladhjulet vid Sanaplan!


Syrrans Birk hjälper våren på traven, genom att, för hand, ösa bort snön! Det är engagemang det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0