Vad är väl lite spaghetti på golvet...

Denna vecka har hela sveriges media rasat mot några kilo spaghetti på ett golv i ett storkök. Alla som någon gång jobbat inom restaurang, och allra helst i ett storkök...vet att golven skall skuras minst en gång om dagen.
Golvbrunnar rensas och spolas ur...för annars kan det komma provtagare från storebror och säga att köket är skitigt och stänga stället...då går man i konkurs
...tanterna som tappade spaghettin, ni har INTE upprört mig nämnvärt...okej, ni kunde kokat upp den snabbt igen...för att ta väck eventuella (förmodligen inga) bakterier...folk som tappar mat hemma i sina egna kök...där hundar, katter, ungar, chinchillor, svettiga fötter och skurning en gång i veckan är verklighet...tar upp den, möjligen spolar av...men äter och ger familjen utan knussel...
Men här blev det ramaskri. Häng dem i media. Tanterna skall dö. Med tight budget var det ingen av dem som reflekterade över att slänga maten eller tog sig tid att fundera om den behövde kokas om...bra att de inte slängde den. Vi måste börja agera som om det inte är oändligt med resurser i världen.
Ungarna som åt pastan har säkert ätit sämre saker. Ta ett personalmöte om saken. Gå igenom rutinerna. Men häng dem inte som om de vore gangsters. Detta gav besk smak i munnen. Stadsdelar i Gtbg som säger upp avtalet p g a detta...pinsamt.

Varför reagerar man inte över verklig otäcka händelser. Varför har ingen sagt upp handel med länder som behandlar sin befolkning som skit?

Själv reagerar jag alltid stort när djur far illa. Jag kommer inte sova gott i duntäcket inatt. Jag skäms och skräms över hur komersiella intressen gör att man sätter människors och djurs intressen i sista rummet...för att jag skall få köpa varor så billigt som möjligt. Jag börjar greppa tanken med fairtrade.

Hur fan kan man dra dunen av levande fåglar? Kan inte alla prova att rycka ett näshår ikväll...det kommer att gå bra...men prova hur sugen du är på att rycka ett till...och ett till...det gör fan så ont. Ögonbryn, hår på kroppen...allt gör ont...fåglarnas fjädrar sitter hårdare än våra hår...och de rycks av, medan fågeln hålls i ett strypgrepp.
Vad pinsam mänskligheten blivit. För pengars skull.
Jag vill ge dubbla priset för duntäcken i fortsättningen...eller bara ha syntet...
Förbjud dun som är plockade på levande djur...och bry er lite mindre om mat har hamnat på våra kliniskt rena golv...i vårt skolkök på vår skola, är det rent nog att äta direkt på golvet. Tanterna är rena nog att gå raka vägen in i en operationssal.
Min tankar går till de två som syntes på filmen...och till alla gäss som plågats för mina täcken, jackor och kuddars skull.
Blähääää

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0