Askepott

På norska heter Askungen "Askepott"...låter som slickepott tycker jag...och ganska fånigt. Å andra sidan blir det 1-1 i och med att hos oss heter det barnmorska och hos vårt grannland "Jordemor" som ju låter mycket finare och tryggare än barnmorska...ser framför mig en arg, sträng, morsk gammal sjuksköterska...medan jordemoren, är en varm, snäll och trygg gammal dam som ler hela tiden.
Nu skulle jag bara berätta att jag precis sett en dokumentär om Mette-Marit, norges svar på askepott, enligt de som gjort dokumentären. Prins Haakons och Mette-Marits kärlekshistoria delade norge i två...de som tyckte att han ej skulle välja en kone av folket (kone är fru...och inte ung-ko eller nåt sånt) och de som tyckte att kungligt blod är starkare än att bli uppblandat bara för att man gifter in en kvinna av folket. Leve kaerligheten!
Vi har samma historia på gång i Sverige. Victoria och Daniel. Ska dom få gifta sig eller inte?
Som sann romantiker och en tveksam royalist...tycker jag -Ja, självklart. Låt henne gifta sig med vem hon vill! Leve kärleken! Kungahuset är en fin och tjusig...om än kostsam...marknadsföringsanrättning av vårt land, och jag kan inte tänka mig finare ambassadörer att skicka på invigningar och dylikt. Skulle saker och ting sättas på sin spets...att vi inte har råd med social välfärd OCH ett kungahus...ja, då skall jag omvärdera, tänka lite till på det. Men tills dess...go Vickan...Daniel är en fin representant för folket...dessutom tränar han ju och äger ett gym! Pluspoäng!
Idag är backträning på schemat. Upp och ner, upp och ner, upp och ner...i en timme...springa i backe är roligare än det låter! Lovar. KOm med och prova, vi drar kl 11.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0