Det handlar inte om snålhet...utan om flathet!

http://www.aftonbladet.se/wendela/article4281062.ab

Artikeln ovan handlar om föräldrar som satt ned foten och sagt stopp...stopp för alla avgifter inom den svenska skolan, som de tvingas betala ur egen ficka.
Jag kan förstå när man protesterar mot en klassfest som , enligt artikeln, kostar 150kr att gå på. Men jag förstår banne mig inte den mamma...som beklagar sig med orden "jag är trött på att först baka sen köpa tillbaka mina egna bullar för hundratals kronor"...man raljerar över skolans önskning om fler engagerade föräldrar...
Är barnen mindre och inte kan baka själva, så baka med dem då...visa dem att om man vill åka på en skolresa som kostar pengar som måste pengarna först tjänas in...stat och kommun har inte sjön att ösa ur, för att göra fantastiska resor åt barnen...bara en buss till ett studiebesök går loss på runt 5000kr för en klass, och då inom kommunen. Och det står i våra styrdokument att det är bra med studiebesök...kontakt med näringslivet...men vi kanske ska ringa företgaen och be dem berätta lite istället via högtalartelefon.
På högstadiet vill en del klasser åka på skolresa...det har skolan inte råd att bjuda på...hur skall pengarna tjänas ihop? Skall de med rika föräldrar få köpa sin biljett till Gtbg själva? Eller skall vi lära ut likvärdighet...att alla oavsett föräldrars ekonomi, tjänar ihop till sin biljett...ordnar disco, bakar, säljer kakor, säljer blommor, krattar trädgårdar...gud vet allt...
Det handlar, precis som artikeln vill säga, inte om snålhet...men här har jag en annan åsikt...för det handlar om FLATHET...om en vuxengeneration som inte har lust att vara vuxna utan curlar för barnen ihopp om att bli mer omtyckta! Det är INTE föräldrar som skall baka, kratta, sälja kakor m m...det är ju ungarna. Har ungarna bestämt resa och hur pengarna skall in...är det ju de som skall fixa det! Med de vuxnas stöttande, peppande, påminnande...allt j-vla tjat som vi får göra nästan dygnet runt...och som är uppgiften för vuxna som har hand om barn och ungdomar...vara ramarna...visa vägen...men de skall göra det!

Vad är det för tråkskola dessa människor efterlyser? Inga aktiviteter utanför klassrum...i alla fall inte om de kostar över tjugo kr. Grattis alla stadsskolor! Grattis skolor i fattiga kommuner.
Grattis framtiden...ungar behöver inte lära sig att tjäna egna pengar...kan man inte få dem via kommunen...skall ingen ha tillgång till dem!

Uppretad? Nej...inte så fasligt...men kommer spinga snabba intervaller nu med gasellen muskelmåns!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Du är allt bra klok du, håller med dig till 100%!

2009-01-28 @ 17:26:32
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Isak

Riktigt, riktigt bra skrivet, jag ska kopiera inlägget och ha med mig på en del föräldramöten både i skolans och idrottens värld.

2009-01-28 @ 18:30:10
Postat av: Rebecca Utan Räkor

Min mamma köper jämt sina egna bullar. Hellre det en någon annans, brukar hon säga. ;)



Klokt skrivet annars. På skolan jag gick på innan bestämde dem att nu var det stopp, inga mer pengainsamlingar. Och då ahde vi redan sparat ganska mycket.

Det som skulle bli en långresa blev tre dygn på öland. men det var trevligt.



Sv: Ska tänka på det. Fast det vore roligt att få skälla ut kungen iockförsig.

2009-01-29 @ 22:12:35
URL: http://alltutom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0