Jippiiieee -14 grader ute...och fredag!

Med ett positivt förhållningssätt kan man inte annat än glädjas åt den plötsliga kylan som dykt upp. Härliga minus fjorton grader i morse när jag gick med hunden.
Vad gör väl det, att fingrarna fryser till is och blir fumliga, att låren blir spräckligt kornblå med röda prickar, att bilen hostar igång och spyr ut massor med mer eländes klimatpucko-ämnen...slätt intet...slätt intet, kära bloggläsare och nu skall jag dela med mig av argumentet framför alla:

Vi har en kroppstemperatur på 37 grader. Det ser vår förbränning till att upprätthålla. När det är lagom varmt är det lagom jobbigt för kroppen att hålla tempen ex: 20 grader...ger en skillnad på 17 grader på utsidan kroppen och på insidan...
Nu till det fina...när det är -14 grader blir skillnaden 51 grader mot insidan på kroppen. 51 grader!! Hur gör kroppen då? Jo, bränner på utav bara tusan. Till det behövs bränsle. Bränsle är allt vi stoppar i oss.

Idag är det fredag...man kan mysa och äta massor...för kroppen bränner upp allt för att hålla värmen!
Prisa Gudarna, tack för kylan! Man kanske t o m går ned ett gram eller två...på med bikinin och ut i det härliga vädret!


Min sambo har hört resonemanget förut. Som förklaring till varför vi måste ha 8 grader i sovrummet...när vi har det som varmast.

Kommentarer
Postat av: Het chilli

Det är bra... i din blogg får man lära sig lite No, men borde vi inte göra av med lika mycket energi vid värme? Jag är som smalast under sommaren och rullar fram under vintern ;-). Det är för att jag svettas så mycket på sommaren därför passar bikinin. Varför passar den bättre på sommaren för mig?

Jag älskar sommarens värme och ser det som underbart med att klä av sig,,, trots alla valkar och bristningar. Det är därför jag passar bäst som het chilli.

2009-01-16 @ 11:50:47
Postat av: Bloggowner erica

Kära CHili...bra at tdu lär dig lite NO, det behöver världen...mer kunskaper inom naturvetenskap! Under sommaren råder givetvis samma förhållande...men det är sällan som temp-skillnader på 51 grader händer...jag menar, när är det 88grader varmt? Men...om sommaren gillar du att vara ute och då rör du dig mycket mer...det förbränner energi! Rör dig lite mer på vintern ska du se att du kommer i bikinin då med :)

2009-01-16 @ 12:50:13
Postat av: Sara Solvik

Sv:jo det är ju så ..



tack så mycket :)

2009-01-16 @ 18:22:02
URL: http://sarasolvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0