Livet är fyllt av tveksamma beslut...

Konsten är att välja om och välja rätt...att tänka till över val man gjort och som då verkade vara bra, men som visade sig inte vara det...och sedan ha modet att välja om.

De flesta val är lätta och kräver ingen extra energi
...välja om vad gäller träningen...hade bestämt mig för att springa med muskelmåns 21km på tid idag...ute...men det är snöstorm och driv-is ute...så jag valde om...valde det som blev rättare för mig...och lättare...21km inne på löpband.
...välja vilka man umgås med...
...välja hur mycket man äter...
...välja hur mycket man dricker...


Vissa val kräver en massa energi för att kunna väljas om
...jag trivs inte på mitt jobb, vill byta bransch, måste utbilda mig fem år till innan jag kan få det jobb jag vill...tufft, men det går...om man är beredd att lägga ned energin...och sänka levnadsstandarden...
...jag trivs inte med mitt boende, i den här staden...det går att flytta en hel familj, att få nya jobb, vänner och social trygghet...men det är ett tufft val det också...kräver stor insats...

Vissa val är nästan omöjliga eller helt omöjliga att välja om
...att skaffa barn t ex. För om man skaffat barn, och det visat sig att det var dumt...partnern visade sig inte ha föräldrakvalitéter, man själv kanske inte var färdig att stå tillbaka för en ny individs skull, ekonomin var usel, man är i missbruk av något slag...så är ju ändå barnet ens eget. Kanske behöver man då samhällets hjälp att välja om, i alla fall för ett tag...men barnet är alltid ens eget man kan inte välja att stoppa in det därifrån det kom...
...om man hatar sitt liv...och inte ser någon utväg, någon hjälp...så är det valet för evigt...att ta sitt liv.

Förvisso är det  för evigt att välja att ta någon annans liv också. Då tar man sig friheten att välja åt en massa andra människor. Det får vi inte! Alla måste göra sina egna val. Möjligen med hänsyn för andra...men inte AV andra.

MEN...gahhh...jag skulle ju inte vara djup nu ju...utan bara reflektera lite över att man faktiskt bestämmer allt i sitt liv...och kan bestämma om, ifall det blev dåligt...det är skönt att känna att man håller i rodret!

Jag styrde bort skutan från snöstorm och styrde in i värmen i badhuset!
Snacka om chief över situationen! Värdig en fyrtioåring!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0