Om du fick önska dig vad du ville?



Fick en fråga idag...av en synnerligen medveten, påläst och reflekterande elev:

Elev: Om du fick önska dig tre saker, vad som helst men inte pengar, vad skulle du önska då?
Jag: Vadå vad som helst? Saker?
Elev: Ja, vad som helst. Saker, egenskaper, något som blir bra för andra?!
Jag:...öh....hm...

Fick världens prestationsångest. Kände att jag behövde hitta ett perfekt svar. Ett svar som kunde motsvara elevens eventuellt egna fina önskningar. Ett svar lämpligt från en lärare. Som ändå kunde upplevas som ärligt. Inte för girigt. Inte för pretentiöst.

Elev: Men var det svårt? Du får ju önska precis vad som helst ju?
Jag: ...öhhhhhh....hmmmmmm

Funderade på att säga en lösning på klimatfrågan, fred på jorden och att inga barn utsattes för våld och övergrepp mer...men oj, så stort det skulle låta då. Inte alls oärligt..men...möjligen ändå lite väl pretto.

Elev: Okej, men skall jag säga först då?
Jag (lättad): Mmmm, så säger jag sen.
Elev: En Peugeot EU-moped, en iphone och att jag får åka på språkresa i sommar. Nu är det du.
Jag: ...en lösning på klimatfrågan, fred på jorden och att inga barn utsätts för våld och övergrepp mer.

F-n...jag kunde inte hålla mig...varför kunde jag inte bara säga en bärbar minidator, en dyksemester och att få köra en formel1-bil, det hade ju varit jättesant...jag får jobba på att släppa lite på imagen i skolan...ingen tror ju på den ändå.

sorgligt fånig!...och snart 40...

Kommentarer
Postat av: Daniel

Känner igen det där...

oj så man fått försköna sig inför eleverna flera gånger!

2009-01-12 @ 19:11:36
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Daniel

Känner igen det där...

oj så man fått försköna sig inför eleverna flera gånger!

2009-01-12 @ 19:12:38
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: spiderchick

fritid är ngt man tar sig =)

2009-01-12 @ 19:31:41
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Sabina

Haha, det är ingen lätt fråga att svara på det där när man försöker hålla en image ;)



Förresten så vann jag min första "inte-tömma-papperskorgen-tävling" idag, komiskt eftersom du skrev att ni har sådan tävling nyligen och jag svarade att jag alltid förlorar :p

2009-01-12 @ 20:14:35
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Rebecca Utan Räkor

VAD ÄR DET DU SÄGER?

Min lärare skulle önskat sig ett annat jobb, lätt. Speciellt min engelskalärare.

"Så, gå nu. Vi slutar om 40 minuter och jag orkar inte mer.... Fan jag hatar mitt jobb"

2009-01-12 @ 22:08:44
URL: http://alltutom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0