aLLT äR tVÄRTOM...bör ej läsas av barn! Låt dom märka själva :)

Så här på de allra sista centimetrarna av mina fyrtio första år är det dags att summera. Vad stämde och vad stämde inte? Nu har jag levat ca 12 år som barn, 4 år som tonåring, 4 år som ungdom (även om mamma och pappa fortfarande säger när vi kommer dit, vad kul att ungdomarna tittade förbi...) 10år som något mitt emellan och 10år som vuxen. Alltså har jag gott fog för mina uttalanden. Been there done that!
Vuxna sa:
Du får vårtor om du rör de gula blommorna nere vid ån---> Falskt. Kabbelekor är gula blommor som hör till ranunkelfamiljen. Ett ljug för att få barn att inte leka vid vattnet.
Du får kramp om du badar direkt efter du ätit---> Falskt. Blodflödet koncentreras förvisso till mag-tarmtrakten när man ätit och man kan känna sig trött och dåsig. Men inget vetenskapligt belägg finns för att man skulle få kramp lättare. Ett ljug för att...jaa...varför egentligen? Låt ungarna bada om de vill!
Man får inte titta vindögt, då kan ögonen fastna så ---> Falskt. Det kan de inte. Det tränar möjligen ögonmusklerna. Är man vindögd så är man, är man det inte så...grattis...träna gärna ögonmusklerna! Ett ljug för att vuxna inte vill att folk skall tycka att de har fula barn.
Man får inte kittla någon eller skrämmas, för då kan den börja stamma---> Falskt. Stamning blir värre om man är nervös eller stressad men orsakas inte av vare sig kittlande eller skrämsel. Ett ljug för att barn inte skall störa vuxna med sina lekar.

Så här kan jag fortsätta rada upp det...det som var sanningar när man var liten, var rena rama ljuget, har man förstått som vuxen.
Men...lite sanningar levererades...fast de trodde man var ljug då, när man var barn...

Det går lika fort att göra det på en gång, som att skjuta upp det---> Sant. Att bädda sin säng går lika fort om man gör det nu eller om man spar det en timme. Tråkigt anyway men ingen tid besparas med ett skjuta upp.
Allt är inte roligt men man måste göra det ändå---> Sant. Ingen annan gör det åt en. Se förra punkten.
VI har inte sjö med pengar att ösa ur alternativt, pengar växer inte på träd---> Sant. Det finns inga penningsjöar eller penningträd. Synd nog. Man får jobba och slita för sina pengar.
Skolan är viktig---> Sant. Den är jätteviktig och ger valmöjligheter till att göra något bra med sitt liv och ger en möjlighet att skaffa pengar istället för att leta sjöar och träd med pengar i.

Så min summering:
* Det som man trodde på när man var barn...tomten, spöken, alla vuxnas ljug enligt ovan...det är ljug-falskt-påhitt
*Det som man inte trodde på som barn...lärarna, de vuxna när de sa sina trista saker (se ovan igen)...det visade sig vara sant.
Allt är tvärtom!

Kommentarer
Postat av: het chilli

Fast det är inte sant att man måste vänta med att bada när man har ätit.... Man kan få kramp ändå.



Allt kan man inte skjuta upp....då kan det vara för sent. Det har man fått lära sig.

2009-01-18 @ 12:24:34
Postat av: Emma

haha lika bra att man får veta sanningen!

2009-01-18 @ 12:33:22
URL: http://emmailondon.blogg.se/
Postat av: spiderchick

haha va?? spegelvänt bilden? vi är kanske lite lika jag och min vän... =)

2009-01-18 @ 12:37:12
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Katinka

Så sant, så sant. Och, haha..., det där med att ögonen fastnar om man tittar vindögt, det sa min farmor också alltid. Hög igenkänningsfaktor liksom.

2009-01-18 @ 18:07:06
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Jessan

Oh, så sant. Jag är 25 men har redan insett en del av de där tråkiga sakerna. Hoppas dock fortfarande på att hitta ett pengaträd nån gång.

2009-01-19 @ 12:17:08
URL: http://himlagrisen.blogg.se/
Postat av: Rebecca Utan Räkor

ÄR TOMTEN LJUG!?!?!?!

2009-01-19 @ 18:26:14
URL: http://alltutom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0