Morgonstund...

Tidig lördagmorgon. Härlig klar luft ute, solen skiner och jag har nyss varit ute med storpudeln. Även hunnit äta frukost. Detta tidiga uppgående har bara att göra med frukosten...för den måste hinna undan och inte ge håll...innan kl 08.30 då det blir intervaller igen på banan. Testar ett nytt träningsprogram för att toppa formen inför tjejmilen i slutet av augusti. Två veckor med massor av kvalitetspass. Intervaller på 90% av maxpuls för att höja kroppens förmåga att ta upp och transportera syre. Hjärtat skall pumpa mer blod per slag. Och orka göra det under en längre tid.
Ganska kul med intervallpass. Efteråt. Man känner att man gjort något och så tar de inte lika lång tid som långpassen.

Annars...ja...det börjar bli tjatigt...men annars, så är vi i huset. Eller nej, vi åkte ju till Västerås igen igår...till Bauhaus och till IKEA...fick dock inte med oss dörrarna...så det blir en sväng till, nästa vecka. Igår köpte vi en toalettstol, 3st byråer,taklampor av diverse utseende, inredingsdetaljer till garderoberna och dörrhandtag + lås...och så gourmetsalt :) Ja, för det hade dom i IKEAS matvarubutik, ni vet där man kan köpa glass för 5kr...där hittade jag mitt favoritsalt...flingsalt med smak...i bordsmodell.
Kanske att gå händelserna något i förväg...att innan ens skåpluckorna är uppe i köket...när inget rum är färdigt...ställa in fyra burkar salt.
Men, det kändes som en milstolpe...första matgrejen in i nya köket.
Där är nu stommarna uppe. Köket blir större än jag tänkt mig. Bätte det än tvärtom.
Men nu känns det som om man måste börja göra långkok och storbak...förut har jag kunnat skylla på att det inte funnits plats...
Koka egen buljong...kalops...baka på surdeg...

Nåväl, ska kika vidare på The Doctors...de skall extreme makeover-fixa en stackars kvinna...hon sökte för sin oerhört långa och fula näsa (jag förstår att hon gjorde det...faktiskt). Men...vad hon inte visste...var att hon dessutom behövde lite inlägg i hakan, fettsuga under hakan, fettsuga höfterna och fixa brösten. Det berätta doktorn för henne. Och de skulle bjuda på hela kalaset. Toppen.

Tänk om man kom in för en konsultation.
"Jag skulle vilja lyfta ögonlocken något". Okej, låt se...då lyfter vi dina ögonlock, eller förresten vi lyfter hela ansiktet, skär bort lite fett under hakan, mejslar om dina fula kindben, minskar dina öron, förstorar dina bröst, fettsuger hela kroppen, opererar dit nya tår istället för de där fula som du förstört med all löpning...och så får du en hårstyling...

Stackars kvinna...hon var ju bara missnöjd med sin näsa...nu fick hon reda på att hon var helt igenom ful och inte dög som hon var!

Jag ställer mig tveksam till skönhetsoperationer. Riktiga extrema fel som är orsak till lidande möjligen. Men gissningsvis sitter de mesta av missnöjet i en dålig självkänsla. Gissningsvis hittar man snart något nytt på sin kropp, som inte duger, dom man inte är nöjd med. Men, jag tänker inte sätta mig på höga hästar och fördöma någons val...i stunder av tvivel hade jag mer än gärna tagit emot en gratis operation..

Men med åldern kommer faktiskt något andra värderingar. Idag kan jag känna stunder (om än korta sådana) av tacksamhet för att jag har en bra kropp...som är stark och orkar springa, orkar göra det jag ber den om...inte drabbad av så mycket sjukdom och skador...min lite, av farmor, småreligiösa uppfostran, efter timmar i Bäsinge missionshus, har satt spår i mig...man ska inte vara förmäten och hela tiden önska sig mer och mer...utan vara nöjd...annars kan man bli straffad.  Med sjukdom...eller fula tår...eller påsar på kinderna...

Nu blev det långt igen...men...jag skrev ju inte igår...ju!

Tröstar er med en firarbild...
Major Måns bråkar på mig att ta i mer, under Bootcampen...här lite magövningar i slalombacken...som snart skall användas att springa i...

Kommentarer
Postat av: Katinka

Ja, men jag håller med dig Erica. I extrema fall är det bra med skönhetsoperationer, men annars tycker jag inte att det är det första man ska satsa på direkt. Visst kommer det en slags belåtenhet med sig själv och sin kropp med åldern. Jag trivs bra med min som den är och skulle numera inte direkt vilja ändra på något nu.

2009-07-18 @ 09:57:19
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0