Antika disketter

Hittade massor med gamla bilder nu när jag rensade vid datorhyllan. De ligger allihop på diskett.
Diskett.
Ni vet sådan liten platt, fyrkantig sak, med en cirkulär magnetskiva inuti (det vet alla som petat isär en diskett någon gång...). Ja, hur som helst så blev jag jätteglad över att hitta dem. Så kul att se alla gamla bilder igen.
Men - hur då?
På de tre datorer som hushållet rymmer, finns inte en endaste öppning som är avpassad till disketter. De är ute. Oanvändbara.
Och till skillnad från gamla negativ (orkar inte förklara för de yngre läsarna vad ett negativ är, mer än att säga att det är en brun plastremsa), så går det inte att hålla upp disketterna mot en lampa och hjälpligt se bilderna.

Någon som har en antik dator över? Som kan hjälpa mig med mitt dilemma.
Det är ju jättefina bilder på Jerry som valp, på min sista hopphäst, på sambos 30-års dag...London-97, mitt reseföretags premiärresa till Österrike -96. Jag VILL verkligen se bilderna igen.

Mamma och Pappa har fotoalbum hemma från när dom träffades, från min och syrrans småbarnstid, från alla semestrar på Gotland, Öland, Sälen, Rhodos, från mina första ridlektioner, från handbollsmatcher...
Allt går att se om man bara bläddrar lite i albumen.
Vad har jag...
Fem värdelösa disketter...
Blähäää

Kommentarer
Postat av: Sabina

Sv: Ja, det var hur härligt som helst! Så jag hoppas du kommer iväg och solar imorn ;) Solen ute är som du säger bäst, men idag har jag inte sett mycket av den tyvärr...



Surt när man inte tänker på att lägga över sådana saker till skivor innan det är för sent :( Snart finns väl i och för sig inte CD-läsare på datorerna heller för den delen...

2009-03-22 @ 18:33:31
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Mange

Änntää härligt med digitala bilder... ;-)



Jag har en diskettstaion som går via USB, om du inte redan löst det..

2009-03-22 @ 20:22:09
URL: http://magnus.edback.se
Postat av: Gazton

Husse och matte har datorer där man fortfarande kan använda diskett, om du vill ha hjälp. Vi kan endera ha över dom på usb, eller bränna på cd skiva. Lillmatte Astrid kan alltid hjälpa dig =)

2009-03-22 @ 23:57:30
URL: http://gaztons.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0