Girighet - en överlevnadsfaktor?

Frukost till frukost -tv. Jag lyssnar till nyheter om slopade bonusar, personer som i efterhand tackar nej till erbjudna pengar, till regeringen som inför totalstopp på bonusar i statliga bolag, på AMF där ingen fattat vad man fattat beslut om i avseende pension till redan välavlönad.
Har vi alltid varit giriga, vi människor? Kanske det är ett nedärvt överlevnadsdrag. Att förse sig när det finns möjlighet. Att se till att man får så mycket som möjligt för egen del, utan att tänka på hur det drabbar andra? Var det så våra förfäder fick lov att tänka, i grottor och på stäppen?
Jag är ingen antropolog, så jag gissar lite...jag gissar att det inte är så. Jag tror att en framgångsfaktor för människan har varit kollektivet. Att ta hand om varandra och därmed säkerställa att någon tar hand om en själv när det går på tok.
Så varifrån har girigheten kommit då? Varför blir redan framgångsrika människor fartblinda och helt missar hur deras girighet landar hos vanliga människor? Återigen tror jag...jag tror ofta saker...nu tror jag att dte är så att man blir hög på pengar, pengarna blir en bekräftelse som triggar belöningssystemet i hjärnan och de blir narkomaner på sina egna signalämnen...man jämför sig och sin förträfflighet med andra, och ett lätt jämförelsetal är lön.

Jag är inte bättre jag. Bäst är att jag INTE vet vad mina kollegor tjänar. Jag är nöjd med min lön, tills någon jag tycker jobbar sämre än jag, tjänar mer...då blir jag missnöjd...jag värderar mig då plötsligt bara i pengarna.

Nu har jag trott färdigt för idag...ska till Västerås på kursen igen. Jag har ingen lösning men tror på att de som bestämmer måste sätta stopp. Precis som dom gjort. Så då är det väl bra då. För nu.

Som bästa intro just nu, röstar jag på Lady Ga Ga:s Poker Face...om det nu finns någon sån omröstning.

Kommentarer
Postat av: tusensanningar

När jag pluggade "forntidens historia" så ritade föreläsaren upp en kanske 2 meter lång tidsaxel, vilken skulle föreställa människans (alltså homo sapiens sapiens) levnad, och han tyckte att det bara var nån centimeter i slutet på tidaxeln som "vi" inte varit, förenklat uttryckt, grottmänniskor.

Och från detta jättetidsspann har vi väl ganska mycket instinkter kvar? Och då var vi faktiskt "kollektivister".

Fast det är ju ganska svårt att föreställa sig när man ser Sverige idag, i och för sig :o

2009-03-24 @ 11:26:32
URL: http://tusensanningar.blogg.se/
Postat av: Katinka

Jo, det är nog så. Vi värderar oss ofta i förhållande till varandra och pengar blir en drivkraft som blir makt. Tyvärr, för jag håller med. Vill vi egentligen leva i ett sådant samhälle?

2009-03-24 @ 13:29:04
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0