It's one small step for man, one giant leap for mankind

Uppdrag granskning visade ikväll ett prgram om bonusar. Om regeringens arbete med att få finansvärlden, privata företag...banker att sansa sig lite...att inte betala ut stora bonusar till de som vågat mest, tagit störst risker. Bra initiativ. Bra Anders Borg att du, som moderat, törs driva frågor mot dina egna...för jag antar att det bonusmottagare som röstar på dig...MEN...nu visade uppdrag granskning att statens egna bolag, t ex Ap-fonderna, Vattenfall, SEK m fl...betalar ut bonusar...t o m höjer sin bonusar trots finanskris. Luktar lite illa om det tycker jag. Anders...du måste sopa lite frmaför din dörr också...kolla upp hur det står till med de egna bolagen!
För jag tror det är oerhört viktigt...att om vanligt folk skall förstå och vilja sänka sin lön (t ex metalls idé häromdagen)...så måste direktörer och VD:ar gå före och visa vägen...avstå från bonusar och lönehöjningar..solidariskt med sina arbetare inom sina företag!
Lyssnat till en fantastisk kvinna idag på kursen. Generaldirektören för arbetsfömedlningen. Min nya förebild, näst efter IngaBritta Ahlenius. Angeles Bermudez-Svankvist heter hon. En färgstark, engagerad och brinnande person. Om nån klarar det svåra jobbet med arbetsförmedlingen just nu...så är det hon. Vilken inspiration hon gav! Oj. Snacka om hängiven sitt uppdrag!

Avesta kommun måste spara 50 miljoner kommande år. Det är massor! Politiker och tjänstemän svettas över jobbet att bestämma vad som skall dras ned på. Alla personer behövs ju. VIlken verksamhet klarar att dras ned på?
Jag har ett förslag...i Metalls anda...om alla kommunanställda avstår lönehöjning i alla fall under ett år...tjänstemän, chefer och alla på golvet...så gör det säkert ca 5milj...It's one small step for Avesta kommun, one giant leap for mankind...för det visar på en vilja...att vi tillsammans kan lösa problemen...det är inte någon annan som skall göra det åt oss. I kristider måste vi hålla ihop och dra åt samma håll...
Inte som vissa chefer...fortsätta sko sig...vara sig själv närmast.

Nej...nu skall jag vara mig själv närmast...och gå och lägga mig. Trött efter bra kurs och bra intervallträning!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Bra skrivet! :) Håller med dig till 100%!

2009-03-04 @ 22:18:30
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Katinka

Jag såg också på det och håller med. Sopa rent utanför sin egen dörr är det dags att många politiker gör i dessa ekonomiska kristider.



Kul med kurs dessutom!

2009-03-04 @ 22:37:25
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Sabina

Sv: Jo, det är alltid jobbigt men vissa gånger känns det ju lättare än andra som tur är :)

2009-03-05 @ 08:16:56
URL: http://binkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0