Lite hjärnkunskap!

Gårdagen försvann rätt så obemärkt. 27,5km till Norberg gjorde att jag somnade mitt i Robinson. Och det var den lördagkvällen.
Själva löpturen gick bra men var tuff. Jag funderade lite på hur hjärnan fungerar. Längst in i vår hjärna finns delar som härstammar från den tiden vi var växelvarma och knallade runt på alla fyra, ömsom i vatten och ömsom på land. Den kallas ibland för reptilhjärnan. Uppgifterna är enkla, solklara och livsnödvändiga. Övervaka våra livsuppehållande funktioner. De basala funktionerna.
Hjärnstammen som den också heter varnar när något inte är okej.
Vid 13km hade hjärnstammen inte gjort annat än att skruvat upp hjärtfrekvensen något. Låg på 165 i puls i rätt bra tempo. Trots att det varit uppför i 11km.
Men vid 15km började gnället...då försöker sig hjärnstammen på, att tala om att nu räcker det...nu går det för fort...nu har det blivit för långt...nu gör fötterna ont...kramp i en vadmuskel...
Hade jag då varit kvar på reptilstadiet...hade jag stannat...och vilat.
Men...
Under årens lopp har hjärnan växt till...och vi har försetts med ett medvetet tänkande...en veckad yta av miljontals nervceller som reflekterar och minns...hjärnbarken.
Nu tog hjärnbarken över hos mig...och påminde mig om...du kan visst...du kunde ju förra helgen...lite smärta dödar inte...så länge du andas kan du springa...det går INTE för fort...bit ihop....tänk på något annat...
Och så vips...nej, inte vips...det tog ett bra tag faktiskt...så var vi framme i Norberg och den sist utvecklade delen av hjärnan hade haft rätt. Igen. när hjärnstammen signalerar trötthet...har vi massor kvar att ge...

Det är nu, i träningsperioden, som psyket skall tränas att tänka rätt...så att man under maran VET att man klarar det hela...bara man biter ihop.

Idag är det söndag. Jag skall bita ihop och springa lite backlöpning. Ska faktiskt bli kul. Vi åker till Garpenberg där det finns en snöfri backe på ca 1km. Opp och ner, ner och opp...tuppen gal i granens topp...

För övrigt är det lite trist just nu med strul i klassen...lite killarna mot tjejerna..."Men jag vill ha fönstret öppet"..."Nej, det vill inte jag...varför skall du alltid bestämma"...tjafsande som tar energi...blir inte kul att berätta för dem imorgon...att det inte finns ett endaste ledigt vandrahem i Göteborg, den helgen de vill dit på skolresa.
Hotell blir ca 400kr dyrare per person för dem...illa nog för en del familjer som knappt har råd som det är nu...
Kanske jag skulle föreslå att vi springer till Norberg...och fikar?!

Tingeling på er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har en träningsfråga. Hur mnga kolhydrater behöver man för att orka utan att gå på tomgång om man heter BELLA, jag har faktiskt kommit igång igen efter vila. Jag vill äta för att orka, vill inte springa maror men jag vill orka 7 km i snitt, 3ggr / vecka.

Så hur mycket lax och kolhyrater behöver jag?



Förresten, du har ju en rik man hemma. Han hittar pengar i bokhyllan....

2009-03-22 @ 18:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0