Om man vill bli bättre på något måste man ööööööva

Hitta någon som är bättre än du, på det som du vill bli bättre på...
Titta på den och härma.
Månne det inte räcker. När jag var liten tittade jag massor på när min idol pianomaria spelade. Tittade och tittade, lyssnade och lyssnade. Gick hem och härmade. Blev inte bättre.
Man måste öva också. Man måste träna det man vill bli bra på. Just nu vill jag bli en bra löpare - och springer därför rätt mycket.
Övning hjälper.
På föreläsningen igår, fick vi stöd för att det är bra att öva.
Skillnaden på mina elever på mattelektionerna...och på mig, med löpningen...är motivationen.
Jag motiveras av viljan att bli bättre. Av vetskapen om att alla mina belöningssystem slår till för varje liten sekund jag kan förbättra mina rekord. Men de elever som aldrig provat sina belöningssystem då?
Jag grubblar så det knakar just nu, över hur jag skall motivera dem...hur jag skall få dem att tycka att det är värt besväret att öva. För det är sannerligen inte KUL alla gånger att öva.
nej, för tusan...supertrist var det idag t ex. Ingen att springa med. Ingen orkade, eller hade lust, hade tid eller så hade de redan sprungit. Ingen draghjälp alltså. Ut ändå. Motiverade mig med att det känns bättre sen. Sprang snabb distans. 6,5km på 28min. 4,32 per km...okej men inte mer...
Men det var inte kul.
Det ÄR inte kul jämt, men har man ett mål kan man motiveras ändå.
Måste prata om mål och mening med eleverna...

Eller visa dem Ulla-Bella




öva öva öva...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0