Synd om barnläkaren

Har,  i DN, följt fallet med barnläkaren och det påstådda barnamordet. Redan från början tyckte jag att det lät mystiskt. En äldre, prickfri överläkare som jobbat med barnvård i över tjugo år...skulle på ett så lättupptäckt sätt, mördat ett litet barn. För fem månader sen. Och nu skulle hon häktas...för att hon inte skulle kunna försvåra utredningen. Fem polismän stövlade in på AstridLindgrens KS, mitt under hennes arbetsdag...och häktade henne. Men...ursäkta...fanns det inga farliga bovar att jaga? Inga fyllkörare att kolla? Inga knarkkungar att spana på? (...jag VET att det är olika avdelningar inom polisen....men raljerar med en gnutta allvar).

Den döda flickan hade svåra hjärnskador när hon avled i september förra året. Beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen skedde enligt Björn Hurtig (läkarens förvarare)  i samråd mellan läkarna och flickans föräldrar.

De lugnande och smärtstillande medel, som läkaren, helt enligt KS praxis för vård i livets slutskede, anklagas för att ha använt för att döda flickan, sattes in efter beslutet att respiratorn skulle kopplas ur. Då var det ställt utom tvivel att flickans liv inte skulle gå att rädda.

Uppsåtet har hela tiden varit att lindra smärta, inte att döda någon.

Om jag hamnar i det läget, hoppas jag verkligen...att någon läkare törs använda sig av denna praxis...att lindra smärtan när den livsuppehållande behandlingen avslutas. Är inte det allas dröm...att få dö lugnt och fridfullt, utan smärta??


Kommentarer
Postat av: Katinka

Ja, det där fallet är ju gräsligt. Det är väl så vi alla vill ha det om vi hamnar i den situationen.

Och sedan bara att tänka sig att polisens resurser inte går till något viktigare i detta läget!

Ändring är vad det borde bli!

2009-03-11 @ 12:15:24
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Sabina

Nämen tack, så gullig du är :)



Ja, men det är ju lätt hänt om man lever sig in i programmen :p Känns skönt att jag inte är ensam!

2009-03-11 @ 14:37:24
URL: http://binkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0