Bra klassföräldrar räddar världens ekonomi!

Lång jobbdag idag. Men inte så jobbig. Och inte så inspirerande.
Niornas nationella prov i fysik tog hela förmiddagen. Var egentligen ledig eftersom 8D var på prao. Men hade lust att vakta min nia själv ifall de skulle ha några frågor kring provet.
Ett bra prov som vi lärare kan ha som tankeväckare kring vår undervisning. Undervisar vi om rätt saker?
Jag gillar nationella prov som idé. De säkerställer kanske inte likvärdigheten men möjliggör den i alla fall. Alla elever i Sverige gör samma prov. Proven rättas efter samma rättningsmall och betygen sätts efter bestämda regler. Sen skall det till synnerliga skäl, för att vi skall sätta andra betyg än det proven visar.
Har inte hunnit rätta alla dagens fysikprov än, det var en omfattande rättningsmall att ta hänsyn till...men imponerades kraftigt av en elevs svar...klart MVG...klurigt uttänkta svar även på sådant som vi inte behandlat så noga under fyskkursen. Och en lösning på ett problem som var genialiskt i sin enkelhet.
Lyckas jag aldrig med. Att vara genialisk i enkelhet. Jag krånglar ofta till det :)

Det leder in mig på nästa sak att blogga lite om...föräldrar...
VI har haft denna klass sista föräldramöte, vilket faktiskt kändes lite tråkigt. Det har varit en fantastisk föräldragrupp. Kommer nästan manngrant på alla möten och engagerade på utvecklingssamtal. En framgångsfaktor att räkna med! Engagerade föräldrar som tycker att barnen är viktiga och är beredda att lägga ned tid och kraft på dem...får nästan alltid välartade barn. Det blir i alla fall mycket lättare för oss i skolan att lösa problem som dyker upp för barnen, om det finns engagerade föräldrar som man kan samarbeta med.
Tråkigt att inte alla barn per automatik får engagerade föräldrar.
Hur som helst har denna klass bra föräldrar...och då får jag en bra klass...och en bra arbetssituation...och blir glad på jobbet...och friskare...det blir billigt för kommunen...så då kan dom sänka skatten...då får vi mer pengar över...och kan konsumera mer...då får vi fart på ekonomin...fler jobb...fler jobbar...mer skatteintäkter...välfärden ökar
Där ser ni vad viktiga föräldrar är...för världsekonomin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0