Vem tycks mest om?

När jag var liten var en stor fråga i livet...vem tycker mamma och pappa mest om, mig eller min syster?! En allvarlig fråga som jag grubblade på. Det fanns inget mittemellan...antingen eller.
Givetvis gick allt att rangordna, så även kärleken till sina barn. Det var jag bestämd på.
Jag misstänkte ofta att syster drog längsta strået.
Bäst att sköta sig extra bra i skolan, vara extra bra på idrott, spela piano, flöjt, gitarr och clown. En stressig tid. Att hinna vara bäst på allt så att jag inte halkade för långt efter syrran i tycka-om-tävlingen.
Mamma och pappa var oförstående till funderingen.
De var vuxna och hade, efter ett antal avklarade kärlekar, insett...att hjärtat rymmer så mycket kärlek man har lust till. Ingen kärlek ersätter någon annan, det blir nya platser i hjärtat bara. Och barn kan älskas lika mycket. Inte per automatik men troligen allt som oftast.
Nu är jag själv vuxen...en bit över fyrtio ju...12 dagar över fyrtio...inga barn, tyvärr...men massor av relationer till barn/ungdomar i mitt arbete...frågan aktualiserades igen idag av någora som undrade...tycker en lärare om alla elever lika mycket?
Kan inte svara för alla andra...men kan svara för mig...det vore fint att kunna säga Ja, men självklart...men...så är det inte...för det första så är det lättare att tycka om "sina" elever...men även bland dem kan relationerna rangordnas...frågan är om det är viktigt att göra det? Återigen kan jag svara för mig...jag tror att man vinner på att tänka över det...för då är man medveten om det...och kan agera precis så professionellt som man måste i sitt yrke.
För alla skall behandlas lika.
Rättvisa.
Känna sig lika uppskattade.
Få lika mycket tid.
Är det så?
Vet inte, önskar att det är så...men vet inte...misstänker att alla verkligen inte får lika mycket tid. Det är lätt att koncentrera sig på de som låter mest, på de som bråkar och stör...de andra får stå tillbaka.
Jag hoppas att det är så som med mam och paps syn på mig och syrran...de har plats för lika mycket kärlek till båda...
...att jag har plats för lika mycket "tycka om" till alla elever...

nåja...nog grubblat på det...jag tycker i alla fall mest om storpudeln vid mina fötter...än om någon anna storpudel..e.ler hund alls, för den delen... i hela världen.
Trots att han är magsjuk och väckte mig fyra ggr inatt...
Tack sambo för hjälpen!
:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0