Nej, inte böter...det var fel tänkt Bea!

Beatrice Ask vill att det skall gå att bötfälla föräldrar till barn som vandaliserar, klottrar eller begår andra brott. Om föräldrarna varit vårdslösa och inte försökt hindra sina barn.

Jag förstår hur hon tänker. Jag förstår hur alla läsare av aftonbladets nätupplaga, som gillar hennes förslag, tänker. Men de tänker fel.

Visst känner man sig uppgiven och rent ut sagt förbannad...när man läser tidningen om en skola som fått 100-tals rutor krossade, eller om en tennishall som får sina golv förstörda för att någon haft sönder handfaten på toaletterna, eller om en gångbro med hiss för funktionshindrade som blir använd som urinoar och helt nedklottrad och förstörd...gång efter annan sker detta...vilka får betala?
Jo, vi allihop. Precis som vi allihop betalar för alla verksamheter i stat, kommun och landsting som vi tycker skall erbjudas alla innevånare i vårt land. Det tas till syvende och sist av samma pengar...
Mer till klotter och förstörelse = mindre till fritid, vård, omsorg och vägar...
Så långt fattar varenda tonåring att det är...problemet är bara...att varenda tonåring känner inte att det angår dem. Samhället angår inte dem.

Vilka barn, tror Beatrice Ask, är det som utför klottrandet, förstörelsen och de andra småbrotten?
Är det de högt älskade, omsorgfullt uppfostrade, trygga och harmoniska barnen som alltid lyckats i skolan, som har tusen fritidsysselsättningar som föräldrarna betalar, som har massor av fina kompisar att åka på trevliga semestrar ihop med?
För det är väl dessa föräldrar, till dessa barn...som skulle kunna betala böterna utan att det drar dem ännu mer ner i skiten.
Det tar säkert jättebra när en ensamstående neralkad mamma utan jobb får böter för att hon underlåtit sig att stoppa sin son från att klottra...

HUr gör man då...när man är skitförbannad för att de satans skruttungarna inte gör som vi säger utan bara förstör och förstör...
En bra skola. Är det trassligt hemma kan skolan vara den fasta punkt i tillvaron som saknas.
Meningsfull fritid. Bra i min stad att man kostade på en skateboardpark. Ett av det bästa man gjort på flera år. Bygg en till - inomhus.

Sen vet jag inte...jar har inga svar...jag vet bara att den här gången råkade Beatrice tänka fel. Hon tänker ofta rätt...men det blev fel nu. Shit happens...jag tänker ofta fel...men då får man tänka om!

Nu skall jag rätta matteprov. Hoppas jag tänker rätt!
tjo hej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0