En suverän dag i Säter!

Idag var det dags för tävling. Säter-Maran. Jag var anmäld till halvmaran, 21km som också är DM i halvmaraton för vårt distrikt. Osäker på formen...eller egentligen säker på att formen var "pre-season", tänkte jag ta detta som ett träningspass. Men...när en tävlingsdag börjar, vaknar tävlingsmänniskan i mig.
Sover dåligt natten innan träning. Vaknar tidigt. Lite nervös-mage. Äter stor frukost, dricker mycket kaffe och vatten...och väntar...väntar på att få göra "det stora". En tävlingsdag behöver man inte vänta så länge.
En vanlig fråga i gasellhjorden som jag springer med, en tävlingsdag, är:
-Hur många ggr har du varit? (syftar på toaletten och syfter på "det stora")
-Bara tre, än så länge. (svarar man tre, låter man besviken...det borde varit sju)
-Oj, och jag som redan varit fem ggr. Då leder jag. (säger den andre triumferande...alla vet att nervösa tarmar ska tömmas...så mycket det bara går...inte bara för den onödiga vikten att bära på, utan för att blotta tanken på att bli nödig under loppet och därmed förlora viktiga sekundrar - förskräcker).

Väl framme på tävlingplatsen infinner sig ett koncentrerat, nervöst men fokuserat lugn. Toaletterna stinker på ett sätt som alla som varit på en löpartävling nickar igenkännande åt. Alla har samma fokus. Ut med skiten...rent ut sagt.

Tömd och nöjd, joggade vi igång en kvart innan start. Kände på kroppen lite. Fanns det någon fart idag?

PANG. Startskottet går. Jag hade bestämt mig för att hålla 5.10-5.15. Men första km gick i 4.30. Det kändes bra. Jag tänkte att så länge andning coh ben känns bra, så springer jag väl på då. Och det blev hela loppet.
Tack till superkollegan och vännen Tina som för andra gången hejar fram mig i ett lopp. Förra gången på vintermaran i Kvarnsveden.
Hon stod som en rosa ängel på olika ställen utmed banan, och tog bl a detta kort...


21km på 1.44.30 gav mig en seger i K40-klassen och därmed också segrare i DM för fyrtiotaggare och äldre. Kul. Det blev inget träningspass utan en rolig och lyckad tävling. Sol och vindstilla bidrog till en fin upplevelse.
Men sportdrycken jag pimplade...och dextrosolen...pajade min mage...som jag trodde var tömd innan...icke...värsta magsjukemagen i några timmar efteråt. Men det var det värt.
En superbra dag.

Och så vann jag ju en äggkokare...tänka sig...det fanns en köksmaskin som vi inte hade...halleluja för en äggkokare...nu slipper man det hemska omaket att göra det i en kastrull! Toppen! :)

Jag och ena gasellen, Sofie som vann seniorklassen på finfina 1.36.50 (7,5 minuter före mig!!!!!!!!!!)...hon var suverän och vann DM-guld för just seniorerna.



Väl hemma och när magen var bra igen, har jag fryst in kött...hästbiff...men sparde ett par skivor åt mig och sambo...det blev klyftpotatis och hästbiff med lök...min favoriträtt sen jag var liten och fick det hos farmor...
Lite Ben&Jerry-glass krönte middagen...och så Millenium på TV...

Toppendag!

Imorgon - klippa hund!

Kommentarer
Postat av: tina

Det där med tävlingsmage känner man igen. 24 år som handbollspelare har man gått på en del toaletter och ¨sprängt¨ =) .....

Och du såg stark ut må jag säga när dy sprang...

Kram

2010-04-25 @ 08:04:28
URL: http://tinabakkenedback.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis till segern!

Vad duktig du är. Blir det Sthlm marathon på det här?

Kram!

2010-04-25 @ 18:31:16
URL: http://igelstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0