All by my self...

Glad och nöjd över en mysig kväll ensam i soffhörnet. Sambo är på resa. Bjöd mig själv på god mat, chilimarinerad lax med klyftpotatis och ångkokt broccoli...nyttigt ända fram till hollandaisesåsen...men gott hela vägen! Efterrätt blev macadamianötter och mandlar...och en espresso...till detta avnjöts en trevlig tillställning på tv1...så ska det låta med bl a übersöta och duktiga Alexander Rybak och skönsjungande Maria Haukaas från Norge. Njuter av att se och höra bra sångare! Nu fortsätter det i sann norsk anda, för att hedra min systers hemland...där mam och pap just nu befinner sig. Jag och storpudeln kollar Skavlan.

Dagens reflektioner:
Nationella provet i Ma var svårt. Varför konstruerar de frågor för att "sätta dit" eleverna? B1-delen hade många uppgifter som gav bara G-poäng men var svåra och hade "tankefällor". Eleverna är stressade över provet och viktigheten av att prestera...när de kommer till de första uppgifterna och inte kan dem...blir de ännu mer stressade, blockerade och ger till slut upp med tankar som. "jag kan i alla fall inte...ingen idé"...
Nu vill skolverket göra om proven, så att vi lärare inte kan tolka och rätta dem så snällt...för deras representanter som rätta lärares prov efteråt...har funnit att skolverket ger färre poäng än den egna läraren.
-Nähä??? Vilken skräll! Kan det månne bero på, att den egna läraren känner sina elever efter tre år ihop med tre lektioner i veckan, vet hur de tänker, hunnit prata och lyssna på dem...och därför tolkar redovisningarna på ett positivare sätt...letar kvaliteter i svaren...inte fel!
Blir kvaliteten på undervisningen bättre av fler nationella prov, oftare, svårare och med mer kontroll från skolverket?
Ställ istället lite hårdare krav på återkommande fortbildning för lärarna i deras ämnen, i didaktik...ge dem tid och chans att sätta sig in i aktuell skolforskning. Kanske forska själva? Låt flera lärare jobba tillsammans i team. Inget ensamläreri utan mycket diskussioner kring metoder och bedömning.
Jag tror inte på en hårdare, mer kontrollerande skola. Vi måste vara modernare än så.
En kram till alla elever som gjorde ma-provet idag!

...mer reflektioner...
När jag var liten...var Katla en hemsk drake i Bröderna lejonhjärta...trodde inte Katla fanns i verkligheten...bara i Katlagrottan i en saga...men...hon finns...under packisen på Island...en rytande drake - en vulkan...som bara väntar på att få spruta eld...och aska...och lamslå hela världen...spooky!

Backintervallerna vid mast-backen i Krylbo efter jobbet idag...var hemska...antingen är jag hemskt otränad...eller så är mina lungor svårt påverkade av svavel och sotmolnet från katlas systerdrake Eyjafjallajökull...så kan det ju förstås vara...inte tillräckligt med syre till musklerna - därav all mjölksyra! Ett bra pass på drygt 8km, blev det i alla fall...men drygt!

Note to self:
Kom ihåg att städa imorgonbitti! Sambo måste överraskas!
Kom ihåg att byta däck nån gång på dagen...för sån är lagen!
Kom ihåg att träna kl 11...för...för det bara måste jag!
Kom ihåg att bästa blombella kommer förbi imorgon och hjälper mig i trädgården...blomexpert som hon är!
Kom ihåg att...jag är fyrtio och inte kan bara dra iväg till pub i andra städer för att lyssna på musik...man måste ta ansvar!

Mycket att komma ihåg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0