Vilka guld tar vi ikväll?...eller nakenbilder från badet!

Idag har jag varit på studiebesök på en skola i Västerås. Några positiva saker jag tar med mig från detta besök:
Undervisningsgrupper som var på högst 15-17 elever. Det ger mer tid till goda möten mellan lärare-elev, större möjlighet att skapa relationer, större möjlighet att jobba med varje elev individuellt.
Hur har dom råd med det? Svar: lärarna undervisar mer.

Question to oneself: Om man fick undervisa en grupp om högst 15 elever, och aldrig fler än så, skulle man då vara beredd att undervisa någon timme mer i veckan?
Svaret är lätt för egen del.
-Ja!
De hade en slags reflektionsbok som de tidigare kallade "min IUP" och nu heter den "Apalbyboken". I den skrev leverna upp mål med varje avsnitt och vägen att nå de målen, efter avslutat uppdrag reflekterade de själva och läraren i boken, skriftligt. Allt som skrivits i boken utgjorde underlag för utvecklingssamtalen.
De hade IUP-tid varje morgon ca 1h. En slags kvalitetstid med elever och klasslärare/mentor. Här jobbade man med det man behövde och ville, coachad av sin lärare. Möjlighet till fördjupning och "ta-igen-tid".

Efter ett bra studiebesök skall huvudet vara fyllt med reflektioner och intryck...dessa skall processas fram till något som kan bli användbara idéer för den egna skolan. Omöjligt är, att kopiera andras arbetssätt...det blir aldrig bra...man skapar sina egna sanningar och får plocka lite här och där ur goda exempel.
Skall bli spännande att jobba vidare med.

Annars då...
Jo...nyklippt
handlat present till 40-åring
inte tränat
tar han om sjuk hund
ätit trist ensam-mat...keso, frukt och kaffe...lite cola light...
Nu väntar jag på att Anja Paerson skall ta OS-guld i störtlopp!

Nu en nakenchock! En nakenbild från badet...på benen...
Jag älskar att bada!








Kommentarer
Postat av: blombella

Blev chockad över nakenschocken... inte. Tänker på dig idag. Kram

2010-02-18 @ 15:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0