Lukas 6:31: Allt vad ni vill att människor skall göra er, det skall ni göra dem.

Vad är det för fel på lite gammal hederlig trevlighet? Eller det fina gamla kristna budskapet att vara mot andra som man själv vill bli behandlad? Är det påväg att bli omodernt?
Vad får vi för samhälle om man, för att få något utfört i tid, för att få en tid hos läkare, för att få en reklammation godkänd...måste kunna peka med hela handen, bli arg och ryta i över orättvisor som drabbar en, måste kunna gå vidare upp till chefsnivå ovanför de som behandlar en illa, och som måste ha nära till ilska och törs och kan bli arg snabbt...ja, vad blir det för ett hårt samhälle?
Jag klarar det ovanstående...förvisso får jag röda fläckar på halsen och huvudvärk när jag drabbas av för många nötter och klåpare på en och samma dag...men det brukar ändå ordna sig. Men måste man behöva bli så förtvivlat arg innan det händer något? Och hur gör alla andra härliga goa människor som tror andra om gott och inte blir arga utan mer besvikna och ledsna?

Jag tänker för egen del, på flera saker...
* Förra året när vi bråkade hela hösten med Telia för utebliven tv, telefon och bredband...som kom 2 månader efter utlovat datum
* Stenarna till poolen...i början av maj skickade jag första mailet, ringde första samtalet och fick prata med den första idioten...sen har det rullat på och nu hör dom inte av sig alls...reklammation är inte lika kul som att sälja nya pooler...
* Avesta Park & Trädgård som lämnade offert på ett arbete som de lovade skulle vara klart före midsommar, sen skulle det vara klart nu till helgen och då får dom problem...för dom har nämligen inte ens börjat...och verkligen inte ringt och sagt varför...

Inga av ovanstående företrädare för sina företag har tänkt den logiska tanken -Det har kört ihop sig, jag ringer kunden och berättar läget och ber om ursäkt...
Varför hör man inte av sig? Varför måste kunden jaga? Varför inte be om ursäkt när det blir fel...alla gör ju fel så det i sig är ju inte problemet.

Alla dessa personer som jobbar i kundmottagning, som säljare, som hantverkare eller som har något överhuvudtaget med kunder att göra (kunder för mig är de som betalar för att få en tjänst utförd...dvs att även alla som utnyttjar vård och skola inbegrips i begreppet)...varför inte fundera till: -Hur skulle jag själv vilja bli behandlad i samma situation? Då kommer de ganska långt...

Lite uppgiven blir jag allt...det är inga stora problem något av ovanstående...det stora problemet som jag ser det...är att man måste vara beredd att bråka...och är man det - så går man liksom före i kön...ring sjukvården och be om en tid, nehej...det fanns ingen...bråka lite och ge dig inte...oj, det fanns visst en tid...
Fel på varan man köpte...nej, du får inte byta för förpackningen är bruten...bråka lite och ge dig inte...oj, det gick faktiskt att byta och t o m att få pengarna tillbaka...
Men dom som inte vill bråka då? Varför går det inte att bara vara vanligt trevlig mot alla och behandla alla med samma respekt som man själv vil åtnjuta??

Nu skall jag repa lite energi till fläckarna på halsen och huvudvärken...för jag skall ringa det usla företaget Poolkungen...som är kungar på att sälja pooler men en ren katastrof på service efter köp...sen skall jag ringa Avesta Park och trädgård och fråga varför de så totalt skiter i uppgörelser? Och varför de inte ringer och berättar att de inte tänker komma...varför de ägnar tid åt att dikta ihop överrenskommelser som de sedan ger blanka f-n i...



Krama!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0