Nybliven småbarnsförälder!!

Men hej igen...ett tag sen. Men ni vet, jag är nybliven småbarnsförälder. En fyraåring att ta hand om. Det tar på energin hos en ovan barnlös 40+:are. Det är fullt ös från 08.30 till 19.30 varje dag. Poolen är en välsignelse. Birk älskar den och kan bada hur länge som helst. Han är totalt orädd för vatten. Simmar fantastiskt bra...hundsim. Men såg Tilde som är två år äldre och gått på simskola, visa att hon kunde simma igår. Han såg. Han hörde alla superlativer som ästes över hennes prestationer. Han grubblade. Och bestämde sig.
-Det där skall ajg också kunna!
Idag visade han. Perfekta armtag. Precis som Tilde. Däremot hade han ingen chans att studera hennes bentag, ifrån poolen. Det får bli nästa steg. Men med hans inställning kommer han lära sig fort. Bara nån han ser upp till, gör det före!
Frukost t ex. När Jerker säger -Jaa, jippie frukost! Så vill Birk också ha frukost.
När Tilde äter sin leverpastejsmacka med glädje, till mellanmål...så gör Birk det med.
 Vygostkijs idéer rakt av (för er som kan pedagoger som är på modet)...skaffa en "fiffig kompis" och lär av den!

Ja...annars...jo men det är bra. Det är roligt att Birk är här. Men som sagt så tar det en massa energi. Sprang igårkväll med gasell-Annica. Vi skulle göra 15km med Krylbos milspår osm utgångsläge. Vi fixade 12km. Vad som hindrade oss?? Jo, i tur och ordning:
* Bromsjävlar
*Bromsjävlar
...och på tionde plats efter att ha skrivt bromsjävlar 9ggr...kommer de satans skogsmaskinerna som förstörde milspåret för två somrar sen...på elfte plats kommer kommunen, eller vem som nu ska iordningställa efter skogsmaskinerna (men hallå, är vi en kommun med "outdoor och sport" som ett epitet så skall det väl levas upp till???...uselt...)...på tolfte plats kommer jag själv...som tränat för dåligt och ätit för mycket...kanske tagit ett och annat glas vin för mycket också...så nu är jag inte lika bra tränad som förra sommaren...
På trettondeplats kommer...ingen...det räcker så...
Bromsjävlarna förstörde hela springturen...sönderbiten...blev hysterisk där i spåret och gjorde av med för mycket energi på att stressa kring bromsarna som jagade oss...

Nåväl...på det igen bara...måste komma i form inför Lidingö ju!

Birk fyllde 4år idag. Tänk...för fyra år sedan klippte jag navlesträngen på honom...kl 14.28...och nu firar han sin födelsedag hos oss...för mamman jobbar...Liam, Tilde, elsa och Kerstin var kompisarna...nio stycken vuxna behövdes som kringpersonal för att hålla iordning. Ett lyckat kalas med många paket till huvudpersonen. Bad och fiskdamm var aktiviteterna förutom paj och tårtätande. Birk somnade, i princip, ovaggad...tre sagor och två sånger var det enda som krävdes...

Nu slappar jag i soffan...tar igen mig...för att orka nsäta dag som småbarnsförälder!
:)

krama

Kommentarer
Postat av: Maya

Hmpr:Är Birk så pass krävande att Du inte fixar Din blogg?

Som Du kanske förstår är Din blogg numera enda kontakten med mitt ex.jobb.Därmed blir jag fundersam då Du inte levererar något.Ditt syskonbarn sover väl någon gång på dygnet,eller?



En undran då det gäller jobbet.Från vilken månad gäller lönepåslaget?Det kan väl inte vara så tragiskt att jag inte får något påslag för vårmånaderna?I sånt fall är jag tveksam att vikariera om det blir aktuellt.



M.v.h.Maya

Ps:Min mail är:[email protected] D.s.

2010-07-26 @ 20:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0