Bli en bra letare!

Någon som minns fotosyntesen från sina biologilektioner? Hur de gröna växterna omvandlar energin i solljuset till kemisk energi i stora sockermolekyler, med hjälp av koldioxid i luften och så lite vatten...en fantastisk och livsviktig process som möjliggör livet.
Jag läste en debattartikel där författaren pratade om mänsklig fotosyntes och blev genast såld på hans resonemang. Tänk er - mänsklig fotosyntes...att människor kan göra sig egen energi...precis som växterna...bara genom att vara...att vara en god letare. Att kunna leta upp tillfällen, ögonblick, människor...som ger energi...Det kräver en medvetenhet, ett medvetet letande...-Vad ger just mig energi, just idag?

Gasell-Annica gav mig energi idag. Mitt i ett surmulet grubblande i morse, mitt i en spiral av negativa tankar, så ringde hon. -Jag ringer för att jag vill ha med dig på träning nu kl 10! Du får välja pass. Jag vill springa 15km backpass och lägga in lite intervaller men kan köra vad som helst om du följer med?!
Smaka på den...snacka om att bjuda in, att låta mig känna mig viktig så till den grad att jag också fick bestämma pass. De negativa tankarna var som bortblåsta och springkläderna åkte på. Under löpturen, som var hemskt jobbig, kom jag på mig själv med att leta. Leta saker som gav energi. Jag hittade bl a följande:
Det äldre paret med lika träningsoveraller som gick stavgång och när vi kom ifatt dem, glatt flyttade på sig, log och hejade. Deras leende och glada tillrop gick in i mig via syn och hörsel och omvandlades till rörelseenergi som gjorde att jag orkade hänga på gasell-Annica på ytterligare en snabb 400-ing.

När jag kom hem letade jag vidare. Nu fick jag leta på riktigt. Sambo var borta. Och hunden. Men...hittade dem i trädgården under en buske där sambo låg och rensade ogräs. Storpudeln tittade på. Jag gjorde oss en broccoli och chili-soppa sen kollade vi reprisen av konserten för Vickan och Daniel, som gick på SVT i fredags. Ja, jäklars vad DET gav energi...att lyssna på musik! VIlken konsert de satt ihop! Tårarna rann igen (som de gjorde halva dagen igår...eftersom jag faller oerhört lätt för kärlek, romantik och vackra människor)...höll mig nästan genom hela konserten men när barnkören kom var det kört...herreminje...vilka ungar! Disneyvarning på det avslutningsnumret!

Inget bloggande igår. Hann inte. Letade energi hela dagen. Hittade den i Boviken, strax norr om Karlsborg, där jag parkerat mig för att heja på Tina som cyklade Vätterundan. Där var det energi kan jag lova! Hon fixade mördarloppet på 14h och 50 min...alla som tycker att...det var väl sådär...vinner de inte på under sju timmar?...prova att röra er oavbrutet i 14h och 50min!!! Det gör banne mig inte vem som helst! Bra gjort Tina!
Hittade mer energi framför TV´n när jag kom hem. Världens finaste vigsel och bröllop! Ska vi ha ett kungahus, är jag glad att vi har just det kungahus vi har!

Nu tänker jag handla lite...eller faktiskt veckohandla så det blir ganska mycket...och sen lägga mig och lyssna på de nya låtarna i ipoden!

anima sana in corpore sano

Kommentarer
Postat av: tina

Tack för stödet i Boviken.



Kram till er alla tre....

2010-06-21 @ 00:40:46
URL: http://tinabakkenedback.blogg.se/
Postat av: Pia

Hur ska jag kunna glömma fotosyntesen när jag hade världens bästa naturkunskapslärare -97 ;)) du gjorde det möjligt för mig Erica och det glömmer jag aldrig..kram

2010-06-30 @ 14:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0