Läser och läser...och äter halstabletter!

Huvudet fyllt av tankar kring skolutveckling. LÄst artiklar i DN både idag och igår. En av dem handlade om 198 skolchefer som krävde att rektorer skall få möjlighet att i större utsträckning bestämma över lärares arbetstid. Skolcheferna argumenterade gott för sin ståndpunkt. Och visst ligger det rimlighet i, att arbetsgivaren får bestämma vad arbetstiden man betalar för...skall fyllas med?! Eller betalar arbetsgivaren, d v s kommunen för att få en tjänst utförd? Hur vet man då när tjänsten är utförd? Är det när 95% nått G, eller kanske rentav 100%? i så fall hade jag blivit utan lön, de flesta av de år jag jobbat...trist tanke.
Nej, man betalar nog för tiden. Och då får man fylla den tiden med vad man som ledare tycker, anser skolcheferna.
Vad jag anser?
Ja, jag har ju alldeles nyligen slutat som lärare efter 16 år i yrket. Och visst kan vår arbetsdag och hur vi hanterar vår tid, ses över. Men 198 skolchefer måste tänka på att idag handlar läraryrket inte om att stå och mässa inför 30 stillasittande och tacksamma barn, som inser att skolan är enda vägen till att slippa fattighuset. Läraryrket handlar om möten mellan pedagog och elev, om relationsbyggande om coaching...individuell sådan. Om att ge varje elev vad just den behöver i form av stöd i sitt lärande. Sådant låter sig inte göras om man bara gör om arbetstiden.
Man måste förändra mer på djupet. Mindre undervisningsgrupper gör att vi orkar undervisa mer är ett exempel...

Nåväl...idag svarades de upp mot artikeln igår. LÄs gärna själva: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/stampelurets-makt-1.1061869

Vill man läsa ännu mer och få igång tankar kring skolutveckling läs då gärna "Tur för skolan att den är obligatorisk" av Anders Härdevik. Han ställer en hel del "sanningar" på ända och utmanar ens tankar.

Annars har kvällen inneburit att jag kurerat min onda hals...ja, jag har ont i halsen j-vla skit...ingen träning idag ännu mer skit...men ett varmt bad, the och massor med c-vitaminer kommer tillsammans med all vila och sömn idag och ha gjort mig frisk till imorgon! Så det så!

Imorgoneftermiddag  blir det förhoppningsvis ett löppass i solen! Positive thinking!

En bild i repris...tål att ses många gånger...Sthlm marathon förra året, fortfarande glad...inne på andra milen...
Sluttid 3.40.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0