Just idag mår jag bra

Halloj! Första dagen i skarpt läge, som rektor. Jag har insett följande:
* Ha alltid ett block och en penna i närheten, för att skriva upp allt som folk pratar med en om...som man lovar fixa. Blir absolut min räddning...jag skulle inte minnas hälften annars.
* Man hinner mindre än man föresatt sig.
* Det kommer verkligen inte att fungera...att tro att man kan säga en tid...när man slutar för dagen.
* Skall det bli träning måste den ske på morgonen innan jobb, eller på lunchen.
* Det blir mycket möten.
* Folk vill inte alltid ha ett svar, bara nån som lyssnade.
* Det här blir spännande.

Föräldrar som stödjer skolan och litar på vårt omdöme och vår vilja att göra det rätta...hjälper verkligen sina barn mycket mer än de vet. Föräldrarna som idag sa ja, till att en elev som gjort tok i ett klassrum, skulle få jobba ett antal timmar hos våra vaktmästare...liksom jobba av sina skadegörelse...hjälpte honom mer än om de bara betalat av hans skuld. Föräldrar kunde hjälpa oss mer, generellt genom att...prata väl om skolan och om vikten av utbildning, hemma - oavsett hur ens egen skolgång varit, att kontinuerligt fråga barnen hur skoldagen varit och om de ha läxor - oavsett vilket svar de får...om de ens får något svar, att se till att de äter ordentligt och framförallt får ordentligt med sömn - ta mobilen från dem på nätterna...gör dem den tjänsten att hjälpa till att ta ett jättesvårt beslut...man måste inte vara nåbar på nätterna, det är okej att sova och man förlorar inte sina vänner för det..., att inte boka tre veckors semsetrar mellan loven, bara för att det var enda sättet att ha råd med en Thailandsemester för hela familjen - skolan är viktigare än så och det visar man genom att inte ta ledigt mellan loven och sen kräva långa, genomtänkta studieplaner för sina barn så att de kan ta igen vad de missar. Sista punkten jag tar upp nu...blir...kom på möten som arrangeras av skolan, stå upp för barnen och ställ hårda krav på skolan. Vi ska tåla att synas i sömmarna och kritiken blir våra utvecklingsavstamp!

Såja...ryter en förstadags-rektor...

Nu har jag sovit en stund framför tv:n...missade programmet om jordbävningar och jordskalv från vetenskapens värld, men har å andra sidan sovit mig pigg så jag orkar se C.S.I.

Här kommer lite fler bröllopsbilder från helgen i Sälen:

Coola, tuffa brudparet vid middagen


Spexande brud på dansgolvet..

Kommentarer
Postat av: Pia

Mycket bra och kloka råd till alla föräldrar! Det känns ibland som att många lagt över en stor del av föräldraansvaret på skolan. Man måste aktivt vara förälder och våga besluta. Du blir en kanonbra rektor..jag håller på dig, kram

2010-03-09 @ 08:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0