Skolan är bra...och lärarna är bra...och det är bra!

En hektisk dag. Men fylld av bra saker. Flyt.
Det behövs i skolan.

Skolan är en verksamhet som inte får säga nej. Vi tar emot alla. När vi behöver hjälp, kan vi ibland mötas av "nej, vi har inte tid", "nej, vi har inte plats", "eleven fick en tid, missade den och nu har vi ingen ny förrän i december", "vi har inte kompetens för det"...

Är stolt över att vara rektor (vikarierande sådan) för vår skola...här finns tid, plats, nya chanser för de som misslyckas och så finns det kompetens! Och vilja! Men det kostar på...att vara lärare är inget "fullt betalt halvtidsarbete" som en del lite raljant säger och menar då lärarnas arbetstid...med långa sommarlov.

Välkomna till skolan! Vår skola är öppen för besök. Kom och var med en dag. Välj en lärare att följa och gör det hela dagen. Döm sedan, om det är ett "glassigt" jobb som man tar för ledighetens skull. Ni kommer få vara med om en fantastisk resa, för varje dag är en resa och ni kommer inte veta var ni hamnar eller vad ni får uppleva under dagen. Ni får se lärare hantera det som dyker upp, när det dyker upp. Och däremellan undervisa lite...
I en och samma klass finns det elever med dyslexi, elever med ADHD, elever som är blyga  och tysta, elever som är utåtagerande, elever med trasig själ, elever som mår toppen, fattig elever, rika elever, elever som kan svenska, elever som tappat bort sin familj i ett krig, elever som älskar skolan, elever som hatar skolan, elever som har tillit till vuxenvärlden, elever som tappat allt förtroende för vuxna, elever som är högpresterande och högmotiverade, elever som aldrig insett vitsen med skola, elever som har framtidstro, elever som skiter i vilket...
Dom finns där och dom har rätt till utbildning. Varje lärare skall lotsa varje elev så långt som det är möjligt utifrån den elevens förutsättningar och målsättningar men lägst till G i alla ämnen...det är inte gjort i en svinblink...och görs inte av vem som helst. Men alla som utbildar sig till lärare och därmed vill ta sig an utmaningen...är värda aktning och uppmuntran!
Lärarjobbet idag, på högstadiet (som är det enda jag har erfarenhet av) är avhängit goda ledaregenskaper, goda ämneskunskaper, kreativitet, simultankapacitet, empati, mod, tålamod, uthållighet, stresstålighet, inovativitet...och säkert mer som jag inte hinner fundera ut...eftersom sambo kommer hem snart och jag har lovat mat...
Jäklars...
Såg inte att tiden rusade iväg...
Hm...vad går fort...
Soppa...
Chili con carne...
Näpp, soppa får det bli...räksoppa...den är jag kung på!
Räksoppa...yes, vi har räkor, fiskbuljong, lättcremefraiche, vitt vin, chili, dill...jodå, det skall nog gå bra...

Jag återkommer...

...hur i hela friden kunde jag missa att kolla klockan...

Usla jag

damn...

Kommentarer
Postat av: Anna

Och alla de egenskaperna som en lärare ska ha stämmer in på dig, fast du nu bytt planhalva och blivit rektor, men de stämmer på dig som rektor också! Jag har utvecklat mitt mod genom dig. Minns en gång i en trasslig situation jag hade, och när jag pratade med dig och du sade "skulle du klara av att säga och göra det där"? Ja sade jag. Gör det, fick jag till svar. När jag gjort det och berättade det för dig, sade du "det var modigt". Det tänker jag ofta på.

2010-10-20 @ 16:26:25
URL: http://igelstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0