Diagnos känd

Autoimmun klokapselavlossning, så lyder diagnosen på storpudelns problem med klorna. Autoimmuna sjukdomar är läskiga. Helt plötsligt vänder sig kroppens försvar mot den egna organismen och angriper egna vävnader. På människor är MS en sådan sjukdom. De räknas som ärftliga men är en kombination av ärftlighet och miljö. En infektion kan utlösa sjukdomen och i storpudelns fall var det ett trauma på en av framklorna, den gick av vid vild lek på gräsmattan, och det blev ett sår som infekterades av stafylokocker. Han fick penicillin och allt var frid och fröjd, trodde vi. Men...inuti honom hade immunförsvaret börjat misstänka att klokapslarna (det som kan liknas vid våra naglar, och innesluter pulpan som är en vävnad med blodkärl och nerver)  var onda och skulle förgöras. Så nu följde några år med en försämring av klokvalitet och tillslut blev det illa och flera klokapslar ramlade av. Veterinär konstaterade diagnosen autoimmun klokapselavlossning och ordinerade kortison och värktabletter. Det blev bra efter en tid.
Nu har det kommit igen.
Han har jätteont.
Lyfter ena framtassen och sitter och tittar på mig..."matte gör nåt...hjälp mig...jag har jätteont"

Imorgon drar vi till djursjukhuset i Falun. De hade en expert på klor där då.
Toppen.
Jag gillar experter.
Själv är jag inte expert på något alls. kan lite om mycket.
Det behöver man inte i detta fall...en veterinär som kan lite om många sjukdomar...nej, jag vill ha en expert på klor!

I en forskarrapport jag läste nyss på nätet, om sjukdomen, så kan det bli fråga om att amputera de tår som är värst drabbade.
Well..let´s cut some toes...för nu skall hunden bli av med smärtan!

Med mitt kontrollbehov, vill jag gärna kunna lösa alla problem som dyker upp...detta gör mig frustrerad och ledsen. Han har ont, vill att jag skall hjälpa...och jag kan inte.
En värktablett kvar av hans gamla mediciner...imorgon blir han utan...kan man ge en hund alvedon?

Jäklars...borde blivit veterinär...nu hjälper det inte att jag kan Pythagoras sats och differentialekvationer...


Kommentarer
Postat av: Anna Igelström

håller tummarna för Jerry! och tänker på dig också självklart.

2009-04-27 @ 14:44:05
Postat av: tusensanningar

Usch, det är så jobbigt när husdjuren är sjuka. Vår hund hade en massa trubbel med några trampdynor, så varje gång hon skulle gå ut var man tvungen att sätta på en strumpa. Och den gjorde ont på henne, och hon såg så hjälplös&plågad ut. Man ville så gärna att hon skulle förstå att man gjorde henne illa för hennes eget bästa, men det är inte så lätt att förmedla det. SÅ kände man sig som världens elakaste :(

2009-04-27 @ 16:44:50
URL: http://tusensanningar.blogg.se/
Postat av: Katinka

Vilken stackare. Känner både med dig och hunden! Det värsta är när de har ont och man känner sig s hjälplös. Bra att få tag i en expert och få det ordentligt utrett då.



Har för mig att man kan ge hundar lite Alvedon, men ring jourhavande veterinär och kolla först..

Och lycka till!

2009-04-27 @ 18:32:44
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Allra käraste kollegan

Det kommer att gå bra, inga tår blir amputerade...

Vad söt han var på Kortet =)

Kram

2009-04-27 @ 20:30:41
Postat av: Sabina

Åh, stackars hund :( Hoppas verkligen att det löser sig så han slipper smärtan och får fortsätta leva ett lyckligt liv med er! Håller tummarna!

2009-04-27 @ 23:14:22
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har en hund med samma diagnos! Han har haft problemen i ca 1 år nu med dålig klokvalitet. Hans behandling är Viacutan (essentiella fettsyror) och det funkar bra än så länge iaf... Kvalitén på klorna är inte den bästa men han har inga problem för tillfället utan är pigg och glad.

2009-04-28 @ 11:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0