Förr: Nybyggare, Nu: Uppbyggare och nedrivare

Yes! Gudarna hörde min klagolåt igår...och sände kyla idag. Aldrig har skrapa rutor på bilen varit så välkommet...mer kyla tack...för då blir det kallt i marken...och då, då kan snön som eventuellt tänker falla innan jul, ligga kvar och skänka julstämning och lite ljusare tillvaro över oss alla. En nåd att stilla bedja om!

En bra dag...skönt nog...för tisdagar är jäkligt fullspäckade...det hjälper ju inte så mycket idag, att jag har fyra håltimmar på torsdag...stressen idag blir inte mindre för det...månne en tröst att vila finns i slutet av tunneln...men ändå!
Trött och lite sur i morse...stressad över att hinna med att förbereda alla lektioner...är ju lärare på tisdagar...så ringer chefen och ber mig om uppgifter för en utvecklingsledare...eller nej, faktiskt rektorsuppgifter...mitt i min stress...
Är rädd att jag lät ganska tvär, sur och ovillig...inte min melodi egentligen...men jag fick lov att säga ifrån. Annars hade dagen gått helt och fanders (ha ha...fanders...varifrån fick jag det fåniga ordet????)...nåväl...mitt i surhet och stress dyker Kajan upp...med uppmuntringspresent och en önskan om fika...vi fikade...och så var dagen ljus igen! Förra veckan fick jag uppmuntringspresent av favorit-tina...
Om man har det som man ordnar för sig, så har jag ordnat det bra! Så himla goda arbetskamrater tillika vänner!

Lektionerna gick bra. 7C kunde kemiläxan och fixade laborationerna helt okej...i 9C var det si och så med hur mycket energi man orkat lägga ned på matematiken inför omprovet...ingen ko på isen dock...vi har gott om tid...ungarna är också trötta och märkta av mörkret.

sen kom eftermiddagen med möten...helt okej de med...fick helt oväntat stöd av SO-Björn...roligt och uppmuntrande bara det! Sen träning med fotbollstjejerna...illa trött i alla muskler sen träningen och löpningen i söndags...men det gick bra...dock får det bli bara löpning imorgon. Orkar inte med mer styrke nu på några dagar.

Till sist...
Skolan byggde en skitfin cafeteria...några förstörde stolar och bord...nu har man tagit bort dem...
Lärarna byggde om toaletterna för att de skulle bli lite fräschare, eftersom Gamla Byn AB tyckte att de var okej som de var...nu förstörde några speglar, tavlor, målning...så de ser ut som vanligt igen...
Gamla Byn AB lyssnade på elevernas klagomål om äckliga omklädningsrum, målade och fräschade upp...nu är det nerklottrat igen och ser ut som vanligt...
Kommunen byggde en superbra toalett vi köpcentrats parkering...några förstörde den...nu är den stängd...
Kommunen byggde en bro till område där i det i stort sett inte finns något att göra eller se...ändå gick några över den bron, förstörde hissen...så nu är den stängd...inga funktionshindrade kan nu ta sig ner och se ingenting...

Är mänskligheten delad i två läger? Uppbyggare och nedrivare? Går det överhuvudtaget att förändra?

Hur får vi nedrivarna att bli uppbyggare istället? Att känna drivkraft att åstadkomma något istället för att förstöra för andra som åstadkommer något?

En fråga för oss i skolan att fundera över.

Men först lite mat...och lite bad!


Kommentarer
Postat av: Sabina

En fråga för mig som socialpedagog att fundera över också :) Vi får slå våra kloka huvuden ihop :)

2009-12-01 @ 21:34:28
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Stenbole

Det är nog så att gemensamma utrymmen skall användas av alla. MOKKA må förlägga sin tynande måndag-torsdag verksamhet till hela skolans café ibland.

2009-12-01 @ 22:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0