Dikotomiernas förbannelse

En dikotomi är en uppdelning av något i två, av varandra uteslutande, delar. Ordet kommer från grekiskans dichotomia som betyder tudelad. Ordet används inomnaturvetenskapen och vid argumentation.
Man kan använda ordet felaktigt och då kallas det falsk dikotomi och förutsätter en person att det enbart finns två alternativ. Man framställer det såsom att enbart två alternativ existerar, när så i själva verket inte är fallet.

Så nu vet ni det...
För i mitt liv finns nästan bara dikotomier. Valet står idag mellan vila eller springa 26km. Det är de två enda alternativen...som står till buds,

Valet är enkelt. Nu har det frossats i ett helt dygn...nästan två...detta ogillar min lilla osynliga Luther-ande som sitter på axeln och kollar allt jag gör. Nu måste han blidkas med lite späkning.
-8 grader, en löptur med många uppförsbackar över Olofsfors och Myrsjö...långt...kallt...eländigt...
Hoppas jag får förlåtelse och kan vila lite i eftermiddag...om jag lovar stryka lite?


Kommentarer
Postat av: spiderchick

haha oj det var många kombinationer du lider av... haha =)

2009-02-01 @ 10:54:55
URL: http://spiderchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0