Ja, kram på er i alla fall!

Öppet Hus på skolan. Vi har städat, plockat skräp och julpyntat...nu skall verksamheten visas upp. Föräldrar är injbudna att komma hit och se vad vi pysslar med. Vill de se vad vi VERKLIGEN pysslar med...borde de ta sig nån timme ledigt från jobbet och komma en vanlig dag. Bara dyka upp.

För nog anstränger jag mig lite extra...om jag vet att någon skall komma och titta...

Det för mig osökt in på livsmedelverkets kontroller av restauranger, grisgårdar, hästgårdar och annat som vi stiftat lagar om hur vi vill att det skall funka...
De ringer eller skickar brev...-Hejsan, svejsan, vi kommer och kontrollerar din verksamhet på torsdag nästa vecka!
.
..jahapp...och hur många grisbönder som har döda grisar kvar i boxarna, tror ni låter dem ligga tills nästa torsdag? Hur många restauranger som har gammal mat stående i kastruller, kantiner och i buttar utan plast, utan märkning...kommer låta dessa matrester ligga kvar, nästa torsdag?
Tror ni att kor som till vardags går upp till knäna i sin egen avföring, kommer att göra det även nästa torsdag?

Nej, natruligtvis inte...det putsas och fejas...och så när torsdagen kommer och inspektörerna...så ser de endast fina exemplariska verksamheter. Gott...inget behöver åtgärdas eller följas upp. Bra. Då hinner vi skriva på lite nya planer och dricka en massa kaffe. Skönast att vara på kontoret.

Förtroende är bra, kontroll är bättre. I alla fall när det finns pengar inblandat..och vad finns det inte pengar med i, nuförtiden?

Grisarna som lider i trånga boxar utan torrt strö, med döda kompisar bredvid...vems fel är det? Jo, det är mitt och ditt...alla vi som gärna äter svenskt griskött...bara det inte kostar mer än att vi har råd med allt annat vi lagt oss till med...Det skall vara billigt...och sen skall det vara penicillinfritt, grisarna skall vara lyckliga, de skall få buffla runt fritt i leran, vara ute när de vill och helst ha gulliga namn och bli kliade under hakan av en gullig renlig bonde.

Titta inte på TV och må illa över eländet med smutsiga restauranger där folk jobbar svart, eller ojas över djur som står för tätt i boxar med skit upp till öronen, eller räds den hemska klimatförändringen, eller chockas över att det vackra svenska landskapet med betande kossor och röda små stugor och gröna ängar, snart är ett minne blott...vi rår ju för det själva!
Vi vill inte betala vad det verkligen kostar. Billig mat skall det vara...både i affären och på restaurang...

Lösning?

inte en aning...jag är en av dem som HAR råd att betala mer för maten...OCH behålla min levnadsstandard...alla ahr inte det...förståeligt att man inte driver frågan...

Men häng inte de bönder som håller djuren på det sätt, som gör att vi kan äta billigt griskött...och vara nöjda över att det kommer från Sverige.
Ge dem betalt vad det faktiskt kostar, kräv att de följer lagar, kontrollera att lagarna följs...
Så blir det nog bra...

Nu skall vi ha matte på Öppet Hus!


Jag vet att jag blev lite trist idag..
Kanske magkatarren...
Eller vädret...
Eller TV-inslaget igår...det är alltid någon annans fel...med allt elände.

Men kram ändå...en kram är gratis och gör gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0