Zeb fick inte vara med på skolfotot

"Kanske blev skolfotografen vit i ansiktet när han såg Zeb Pantzare, 15. Och förbjöd honom att vara med på skollfotot.

– Han trodde jag hade klätt ut mig, säger Zeb."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5747873.ab

Men är det ett skämt? En skolfotograf...OCH en lärare...som kör ut en femtonårig kille från klassfotograferingen, för att han antas ha klätt ut sig.
"Välkomna till vår stenåldersskola. Vi håller på urgamla normer och har länge konstant vägrat att ta till oss dagens verklighet. Vi lovar dessutom att gå emot många av läroplanens intentioner om individens okränkbarhet, motverka traditionella könsmönster och rätten att vara olika och respekteras för det."
Så skulle en reklamslogan från den skolan kunna se ut.

Vilken färg på puder är okej? Vilken färg på läppstift? Är det bara tjejer som får klä sig i svart, ha piercingar i läppen och superhårdsminka sig?
Jag är helt med på idén att man inte får ha kläder på sig med uppmaningar som strider mot lagen.
Men denna kille har förmodligen en musiksmak och livsstil...som vi inte måste gilla...men acceptera.
I min vardag som lärare på ett högstadium...ser jag en palett av klädstilar, sminkstilar, frisyrer och olika sätt att pryda huden varje dag...identitetsskapandet...vem är jag, duger jag, vad vill jag med mitt liv... jakten på en visshet om vem man är och vilken plats man har i tillvaron, var man har sin tillhörighet...identitetsskapandet är en lång process och smärtsam för en del...
Vuxenvärlden ska inte fördöma det vi inte vill ha själva, vi får inte sätta så snäva ramaroch regler för ungdomarna...att det blir omöjligt för oss att argumentera för de regler vi sätter upp.

Nej, Zeb...ha du ditt smink, dina piercingar och dina kläder...skönhet ligger i betraktarens ögon, och även om jag tycker du ser tuff ut...är du nog snyggare utan :)
Men troligen är det inte viktigt för dig vad mossiga gamlingar tycker...det är inte för oss du gör det.
Way to go! Kör din stil, så kör jag min!

Träningskläder


Nu skall 3mil springar...till Elsa Anderssons för lite fika!


Kommentarer
Postat av: Petra

Oavsett om man tycker det är snyggt eller inte, i den åldern har det väl alltid exprimenterats med utseendet...

Ha en bra dag!

2009-09-06 @ 09:20:00
URL: http://metrobloggen.se/hospetra
Postat av: Sabina

Bra skrivet Erika! Håller helt med dig :)

2009-09-06 @ 11:30:52
URL: http://binkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0