RÖJSÅG....mitt nya favoritord!

Direkt efter jobbet i fredags, drog vi upp till Vikarbyn, Rättvik för röjarhelg med delar av byn. Hade inga förvätningar utan gjorde det mer för att mam o pap förväntade sig att vi skulle vara med.
En mysig fredagkväll framför TV´n med mam o pap och sen en skön natts sömn.
Det var en bra förberedelse...
09.30 samlades 20 grannar för att röja nere vid järnvägen, där utsikten mot Siljan återigen började skymmas av årsskott av sälg och andra fulträd. Jag fick mig en röjsåg med klinga och wroooooom, så drog jag igång. Det var jag, Janne och Jerker som fick delen mellan gångvägen och sjön. Jäklars vad roligt det var. Vilken maskin! RÖJSÅG...smaka på ordet...man riktigt fattar ju bara av att säga det, hur roligt det är att köra en! Jag mejade ner kvistar, buskar och som sagt...årsskott...körde väl i en och annan sten också men det gnistrade bara lite fint och blev som ett fyrverkeri att manifestera vårt arbete!
Jag gav upp efter gemensamma lunchen kl 12. Förkylningen gjorde sig påmind och jag ville sova mig iform till kvällen. De andra röjde vidare.
Till kvällen var det knytis nere vid båtklubben. Vad mycket mat! Och vad trevliga människor. Vi har haft huset i Vikarbyn sen tidigt 70-tal...grananr har kommit och gått men det är inte så många som vi umgåtts med...men nu...nu känner man ju hela gatan...minst...
Vilken utmärkt idé av någon som tänkt till. Vi samlas för en gemensam sak, jobbar ihop och festar på kvällen. Det är vad som behövs för nya vänner!
Kul!!
Ny röjarhelg i mars redan!

SÖndagen har gått lite långsamt...jag har varit långsam...trött i huvudet...msåte ha varit ångorna efter röjsågen.
Eller nåt.
Men, vi har i alla fall klämt två filmer. En BECK och en Skolverket!...BECK var mest spännande..."LEvande begravd", läskig men bra. Jag fick lov att ha skrämskudde.
Skolverkets film var inte lika spännande men kanske mer viktig för framtiden. Eller inte kanske...den ÄR viktig! Har gjort iordning inför morgondagens filmvisning för personalen och fixat lite diskussionsfrågor.
Blir bra det där...med ny läroplan och kursplaner. '

Nu blir det till att gå ut i köket och fixa mat...kl känns som om den är 20...men så är den bara 19...
Kommer inte orka vara vaken längre än till 20 då...med vintertid...kroppen har inte vant sig in.
Och så var det ju röjsågsångorna...

Hörs då

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0